Radio Riverside 60PLUS

Een uurtje jonger dan gisteren…

Aflevering 100

Bassisten van naam waren in de jaren ’50 en ’60 Oscar Pettiford (1922-1960),  Ray Brown (1926-2002), Scot LaFarro (1936-1961), en Paul Chambers (1935-1969), ook hij was meestal een centrale figuur in menig kwintet, samen met drummer “Philly” Joe Jones (1923-1985),  waren zij het meest solide en representatieve ritmeduo uit de hardbop.


Riverside wordt elke zondagavond uitgezonden via Radio Bodegraven, van 23:00 tot 00:00. Tevens is deze na de uitzending terug te beluisteren via uitzending gemist van Radio Bodegraven.


anita o'day - this is anita (1963) re.

anita o’day – anita (1956)

Artiest: Anita O’Day
LP: Anita (1956)
Titel: Beautiful Love 2:37

Haar echte naam is Anita Belle Colton, geboren Chicago 1919, overleden op 6 mei 2004. Bracht in 1953-1956 vijf albums uit bij het label Clef and Norgan Records, en in 1956-1964 stond ze onder contract bij Verve Records dat onder leiding stond van Norman Granz (1918-2001). Haar debuut voor Verve is het album met de simpele titel “Anita” opgenomen 6-8 december 1956 in Hollywood, 12 jazz standaards, waaronder “Beautiful Love” (1931) gescheven door enkele leden van het Wayne King Orchestra, de tekst werd voorzien door Haven Gillespie (1888-1975). Ze werd begeleid door: Paul Smith (1922-2013) -piano, Barney Kessel (1923-2004) gitaar, Joe Mondragon (1920-1987) – bassist, Alvin Stoller (1925-1992) – drums


art farmer - farmer's market (1959)

art farmer – farmer’s market (1959)

Artiest: Art Farmer
LP: Farmer’s Market (1959)
Titel: Reminiscing 4:55

Art Farmer geboren in de Amerikaanse staat Iowa begon op zijn veertiende met trompet spelen. In 1947 ging hij naar New York City, waar hij kennis maakte met de be-bop van Dizzy Gillespie, en naam maakte als solist.  In 1953 had Farmer zijn debuut bij Prestige, gelijk al als leider, in 1956 kwam hij met zijn 6e album “Farmer’s Market” op een nieuw label “New Jazz”, de opnames waren op 23 november 1956 in de studio Rudy van Gelder, Hackensack, New Jersey. Zes tracks waaronder door  Gigi Gryce (1925-1983) geschreven “Reminiscing”. In de sectie: Art Farmer (1928-1999) – trompet, Kenny Drew (1928-1993) – piano, zijn tweeling broer Addison Farmer- (1928-1963) bassist, Elvin Jones (1927-2004) drums en tenorist Hank Mobley (1930-1986) die overigens maar op vier tracks meedoet.


art taylor a.t.'s delight (1960)

art taylor a.t.’s delight (1960)

Artiest: Art Taylor
LP: A.T.’s Delight (1960)
Titel: Blue Interlude 5:20

In de jaren ’50 en de vroege jaren ’60 was Art Taylor (1929-1995) de meest gevraagde jazzdrummer voor sessies in New York, Taylor speelde mee op zeker 100 langspeelplaten van vrijwel alle groten uit de moderne jazz, was door zijn vakmanschap en aanpassingsvermogen voor veel orkestleiders de optimale drummer. Hij nam ook een drietal albums op als leider, waaronder de uit 1960 afkomstige “A.T.’s Delight” deze kwam uit bij Blue Note, de opnames vonden plaats op 6 augustus 1960, er kwamen een zestal tracks op. “Blue Interlude” is de laaste van het album, geschreven door trompetist Kenny Dorham (1924-1972). In de sectie zaten Art Taylor-drums, Dave Burns (1924-2009)-trompet, Stanley Turrentine (1934-2000)-tenorsaxofoon, Wynton Kelly (1931-1971)-piano, Paul Chambers (1935-1969)-bassist en op drie tracks nog medewrking van conga bespeler Carlos “Patato” Valdes (1926-2007).


grachan moncur III- some other stuff (1965)

grachan moncur III – some other stuff (1965)

Artiest: Grachan Moncur III
LP: Some Other Stuff (1965)
Titel: Thandiwa 8:21

“Some Other Stuff” was het tweede album voor Blue Note en tevens zijn laaste van Grachan Moncur III. voor dit label.Hij was een de eerste die met zijn trombone de free-jazz verkende, en is daarmee ook bekend geworden met zijn twee innovatieve Blue Note albums. Voor het album “Some Other Stuff” kon hij een eigen groep oprichtte geheel naar zijn wensen van producer Alfred Lion (1908-1987). Dit werden Wayne Shorter (1933) tenorsaxofoon, Herbie Hancock (1940) – piano, Cecil McBee (1935) – als bassist en met de negentien jarige drummer Tony Williams (1945-1997. Het album werd opgenomen op 6 juli 1964 bevatte vier stukken allen geschreven door Grachan Moncur the Third (1937).


Jazz bassist paul chambers - paul chambers quintet (1957)

paul chambers – paul chambers quintet (1957)

Artiest: Paul Chambers
LP: Paul Chambers Quintet (1957)
Titel: What’s New 5:39

Bassist Paul Chambers was in de jaren ’50, begin ’60 altijd creatief en betrouwbaar. Hij was niet echt een nieuwlichter, maar wel een bassist die navolging kreeg onder veel jonge bassisten. Zijn grote doorbraak had Chambers bij het quintet van Miles Davis eind jaren ’50. Chambers was meestal een side-men, maar nam ook een zevental albums op als leider, het quintet dat dit album opnam bestond uit de volgende muzikanten: Paul Chambers (1935-1969) bas en leider, Donald Byrd (1932-2013) trompet, Clifford Jordan (1931-1993) – tenorsaxofoon, Tommy Flanagan (1930- 2001) – piano en Elvin Jones (1927-2004) drums. Zes stukken waaronder het door Bob Haggart (1914-1998) geschreven “What’s New”You Tube: “What’s New” uitgevoerd door het Bob Crosby Orkest met trompetist Billy Butterfield (1917-1988).


sonny stitt - rearin' back (1962)

sonny stitt – rearin’ back (1962)

Artiest: Sonny Stitt
LP: Rearin’ Back (1962)
Titel: Caprie’s  Groove 5:07

Sonny Stitt was een Amerikaanse jazzsaxofonist die behoorde tot de top van de bebop muzikanten. Met meer dan 100 albums op zijn naam was hij een van de produktiefste saxofonisten. Sonny was altijd ‘on the road’ nooit thuis, zijn bijnaam was “The Lone Wolf”. Het album “Rearin’ Back” uit 1962 was een van de vele, opgenomen 24 september 1962 in de Ter-Mar Studios in Chicago, in de sectie zaten Sonny Stitt (1924-1982) tenorsax, Ronnie Matthews (1935-2008) – piano, Arhtur Harper (1939-2004) – bassist en drummer Lex Humphries (1936-1994). Zeven stukken staan er op dit album waaronder het zelf geschreven “Caprie’s Groove”.


andrew hill - black fire (1964)

andrew hill – black fire (1964)

Artiest: Andrew Hill
LP: Black Fire (1964)
Titel: McNeil Island 2:58

Dit is het tweede album van pianist Andrew Hill, en zijn eerste voor het label Blue Note. De opnames waren in de studio bij Rudy van Gelder in Englewood Cliffs, New Jersey op 8 november 1963. Op dit album ontstond er zo’n typische Thelonious Monk sound, Hill werd gewaarschuwd hiervoor, omdat Monk alleen gewaardeerd werd door de musici, en niet door het grote publiek, en ondanks de waarschuwingen  werd dit album een groot succes, zeker voor Blue Note. In de sectie: Andrew Hill (1931-2007) – piano, Joe Henderson (1937-2001) – tenorsaxofoon, Richard Davis (1930) – bassist en drummer Roy Haynes (1925). Alle zeven tracks zijn geschreven door Andrew Hill.


rita reys & the pim jacobs trio - jazz pictures (1961)

rita reys & the pim jacobs trio – jazz pictures (1961)

Artiest: Rita Reys & Pim Jacobs Trio
LP: Jazz Pictures (1961)
Titel: Can’t we Be Friends 3:15

Rita Reys was eind jaren ’50 al een icoon, een zelfbewuste schoonheid met een natuurlijke wereldse allure, die de meeste Nederlandse zangeressen in die periode volledig misten. Samen met haar echtgenoot Pim en zwager Ruud kende ze ongekende successen in binnen en buitenland
Het album “Jazz Pictures” werd opgenomen op 12 oktober 1961 in de Singer Concert Zaal in Laren. Rita Reys (1924-2013) – zang, Pim Jacobs (1934-1996) piano, Ruud Jacobs (1938) bassist, Wim Overgaauw (1929-1995) en gast drummer de amerikaan Kenny Clarke (1914-1985), die woonden toen in Parijs. “Can’t we Be Friends” is een muzikaal stuk van Kay Swift (1897-1993) en de tekst is van Paul James (1896-1969).


curtis fuller - soul trombone

curtis fuller – soul trombone

Artiest: Curtis Fuller
LP: Soul Trombone (1961)
Titel: The Breeze and I 4:00

Curtis Fuller heeft zijn spel niet op een school geleerd, hij behoort tot de generatie die hun stijl nog zelf ontdekte en speelde zoals ze leefde, daarom maakt deze trombonist hele meeslepende en toch ook wel persoonlijke muziek. Zijn aanpak is traditioneel, het repertoire bekend, zijn praterige spel op “The breeze and I” daar maakt hij iets bijzonders van. Zijn album “Soul Trombone” werd opgenomen november 1961 voor het label Impulse, met in de sectie: Curtis Fuller (1934) trombone, Freddie Hubbard (1938-2008) – trompet, Jimmy Heath (1926) tenorsaxofoon, Cedar Walton (1934-2013) piano, Jymie Merritt (1926) – bassist en drummer Jimmy Cobb (1929). De Cubaan Ernesto Lecuona (1895-1963) componeerde “The breeze and I”.


lou donaldson - waiting with lou (1957)

lou donaldson – waiting with lou (1957)

Artiest: Lou Donaldson
LP: Wailing with Lou (1957)
Titel: There is No Greater Love 6:54

Lou Donaldson maakte tientallen albums voor het legendarische Blue Note. Deze albums met o.a. Thelonious Monk, Milt Jackson, Art Blakey, Jimmy Smith en een hele reeks onder eigen naam, horen nu tot de meest gedraaide in de wereld van de jazzdance. Zijn van blues doortrokken spel is in essentie altijd hetzelfde gebleven, waardoor een concert van Donaldson als een reis door de tijd ervaren kan worden. Lou Donaldson leeft nog steeds en is inmiddels  90 jaar. Zijn album “Wailing with Lou” is opgenomen op 27 januari 1957 in de studio van Rudy van Gelder Hackensack New Jersey, zes tracks waaronder “There is No Greater Love” geschreven door Isham Jones (1894-1956). in de sectie: Lou Donaldson (1926) alt saxofoon, Donald Byrd (1932-2013) – trompet, Herman Forster (1928-1999) – piano, Peck Morrison (1919-1988) – bassist en drummer Art Taylor (1929-1995).


Volgende week aflevering 101 van Riverside met o.a. Bill Evans, Jay Jay Johnson, Al Cohn, Blue Mitchell e.a.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 Radio Riverside 60PLUS