radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Aflevering 101

De piano heeft altijd een aparte plaats bekleed in de jazzmuziek; dat hangt samen met de aard van het instrument. Maar wat de laatste decennia betreft vertegenwoordigt de piano effectief een afzonderlijk hoofdstuk in haar evolutie. Of het nu in trioverband is dan wel via duetten met de contrabas of als solitair instrument, de piano heeft hoe dan ook een koninklijk statuut verworven in de hedendaagse jazz.

Om te begrijpen hoe het zover gekomen is moeten we teruggaan naar het eind van de jaren ’50, naar een figuur die een essentiële schakel is in de ontwikkeling van de moderne jazz, wegens zijn uitzonderlijke invloed op nagenoeg alle latere pianisten, die pianist is Bill Evans, “De zwarte zon van de melancholie”.


bill evans trio - portrait in jazz (1960)

bill evans trio – portrait in jazz (1960)

Artiest: Bill Evans Trio
LP: Portrait in Jazz (1960)
Titel: Spring is Here 5:08

Pianist Bill Evans vormde in 1959 voor het eerst zijn eigen trio. Het zou één van de meest beroemde trio’s ooit worden. In 1960 kwam het eerste album uit van het trio. “Portrait in Jazz” opgenomen op 28 december 1959 voor het label Riverside. Het album bevatte vooral standards, met slechts één compositie van Evans zelf. Het trio bestond uit Bill Evans (1929-1980)-piano, Scott LaFarro (1936-1961) bas en drummer Paul Motian (1931-2011).  Het stuk wat uitgevoerd wordt is van Richard Rodgers (1902-1979) “Spring is Here” voor de musical uit 1938 “I Married an Angel”.


harry edison & buddy rich - buddy and sweets (1955)

harry edison & buddy rich – buddy and sweets (1955)

Artiest: Harry Edison & Buddy Rich
LP: Buddy and Sweets (1955)
Titel: Nice Work If You Can Get It 4:06

Harry “Sweets” Edison was een Amerikaanse jazztrompetist die ooit eens speelde bij het orkest van Count Basie, en Buddy Rich hij was een jazzdrummer en bandleider, hij wordt door velen beschouwd als de meest legendarische en invloedrijke drummer in de geschiedenis, dit vooral van wege zijn techniek, energie en snelheid. Harry en Buddy namen samen op 1 september 1955 in Los Angeles hun album op “Buddy and Sweets”. Zeven tracks waaronder “Nice Work If You Can Get It” een stuk van George Gershwin (1898-1937) een soundtrack voor de film “A Damsel in Distress” met Fred Astaire (1899-1987). in de sectie zaten Harry Edison (1915-1999) – trompet, Buddy Rich (1917-1987) – drums, Jimmy Rowles (1918-1996) – piano, Barney Kessel (1923-2004) – guitar en drummer John Simmons (1918-1979).


blue mitchell - blue soul (1959)

blue mitchell – blue soul (1959)

Artiest: Blue Mitchell
LP: Blue Soul (1959)
Titel: Park Avenue Petite 3:55

Het woordje Blue komt bij deze trompetist heel veel voor, de man noemt zichzelf Blue Mitchell, terwijl zijn echte naam is Richard Allen Mitchell (1930-1979), albums met titels zoals “Out of the Blue, Blue Soul, Blue Moods en Vital Blue, ‘Blue’ betekent mooi of zacht. Blue Mitchell is een trompetist die het moet hebben van subtiliteit en mooi ensemblespel, en niet van bravoure-trompetspel of andere solistische hoogstandjes, ‘Blue is Blue’. Zijn album “Blue Soul” opgenomen september 1959 voor Riverside, met negen stukken, waaronder Benny Golson’s ( “Park Avenue Petite” slechts begeleid door de superieure ritmesectie van Wynton Kelly (1931-1971) (piano), Sam Jones (1924-1981)-bassist en drummer “Philly” Joe Jones.(1923-1985)  Op andere nummers nog aanwezig Trombonist Curtis Fuller (1934) en tenorist Jimmy Heath.(1926).


chet baker - chet baker & crew (1957)

chet baker – chet baker & crew (1957)

Artiest: Chet Baker
LP: Chet Caker & Crew (1957)
Titel: Halema 3:54

Wie houdt van zwoele cool jazz, heeft met dit een goed album te pakken. Chet Baker & Crew liefhebbers weten wat ik bedoel aangezien Chet Baker (voor mij althans) een beetje de meester van de cool jazz is. Verwacht geen plotselinge wendingen, geen plotselinge free jazz of hard bop. gewoon cool jazz De opnames voor dit album vonden plaats op 24-25 en 31 juli 1956 voor het jazz label Pacific Jazz met producer Richard Bock. In de sectie zaten o.a. Phil Urso (1925-2008) –  tenorsaxofoon, Bobby Timmons (1935-1974) – piano, Jimmy Bond (1933-2012) – bass en drummer Peter Littman (1935). De track “Halema” is geschreven door Phil Urso, Halema (meisjes naam onbekend)  was de tweede vrouw van Chet Baker, ze ontmoette elkaar in 1956 na zes weken trouwden het stel al, een kind werd er geboren uit deze relatie, Chesney Aftab Baker, geboren in San Francisco, 1957, vier jaar later is er geen enkel contact meer tussen Chet en Halema.


j.j.johnson quintet - what's new (2009)

j.j.johnson quintet – what’s new (2009)

Artiest: J.J.Johnson Quintet
LP: What’s New (2009)
Titel: Moonlight in Vermont 3:22

In 2009 verscheen deel drie van de CD-reeks “Jazz at the Concert-
gebouw”. Op deze CD met als titel “What’s New”staan nooit eerder uitgebrachte opnames van het nachtconcert dat het J.J.Johnson Quintet op 17 augustus 1957 gaf in het Amsterdam Concertgebouw. De trombonist Jay Jay Johnson (1924-2001) werd begeleid door de Belgische saxofonist Bobby Jaspar (1926-1963), pianist Tommy Flanagan (1930-2001), bassist Wilbur Little (1928-1987) en drummer Elvin Jones (1927-2004). “Moonlight in Vermont” is een populair liedje over de Amerikaanse staat Vermont de muziek is gecomponeerd door Karl Suessdorf (1911-1982) in 1944.


miles davis - kind of blue (1959)

miles davis – kind of blue (1959)

Artiest: Miles Davis
LP: Kind of Blue (1959)
Titel: Freddie Freeloader 9:49

“Kind of Blue” is een album waar vele prille jazz-liefhebbers wel intieme verhouding mee gehad hebben. Het integere klanken-pallet van arrangeur Gil Evans en Miles Davis openbaart zich als muziek die vanuit het hart komt, Op dit album werd een nieuw soort jazz uitgevonden. Deze sessie werd opgenomen op 2 maart en 22 aprl 1959. In de sectie op die memorable opname dagen zaten Miles Davis (1926-1991) trompet, John Coltrane (1926-1967) en Julian ‘Cannonball’ Adderley (1928-1975) tenorsaxofoons, Wynton Kelly (1931-1971) piano, Paul Chambers (1935-1969) bas en drummer Jimmy Cobb (1929). Het album heeft vijf tracks allen geschreven door Miles Davis en twee met Bill Evans.


oscar peterson trio - night train (1963)

oscar peterson trio – night train (1963)

Artiest: Osacar Peterson Trio
LP: Night Train (1963)
Titel: C-Jam Blues 3:25

De Amerikaanse drummer Ed Thigpen samen met bassist Ray Brown waren van 1959 tot 1965 beidde lid van het trio van pianist Oscar Peterson. Met dit album “Night Train” kregen zij internationale waardering, een van de meest succesvolle albums die het trio heeft uitgebracht. De opnames vonden plaats op 15 en 16 december 1962 voor het label van Norman Granz ‘Verve Record’sOscar Peterson (1925-2007 piano, Ray Brown (1926-2002) bass en drummer Ed Thigpen (1930-2010).


ed thigpen - out of the storm (1966)

ed thigpen – out of the storm (1966)

Artiest: Ed Thigpen
LP: Out of the Storm (1966)
Titel: Struttin’with Some Barbecue 4:22

Drummer Ed Thigpen had zijn eerste professionele klus begin jaren ’50 bij het orkest van Cootie Williams. Daarna volgden engagementen met o.a. bassist Oscar Pettiford, met de saxofonisten Paul Quinichette en Johnny Hodges en de pianisten Lenny Tristano, Bud Powell en Billy Taylor, genoeg bagage om wat solo projecten te doen zoals het album uit 1966 “Out of the Storm” met o.a. Trompet speler Clark Terry (1920-2015) pianist Herbie Hancock (1940) gitarist Kenny Burrell (1931) en bassist Ron Carter (1937). Begin jaren ’70 ging Ed Thigpen in Kopenhagen (Denemarken) wonen, waar hij na een slopende ziekte (parkinson) op 28 december 2010 overleed.


kenny burrell - midnight blue (1963)

kenny burrell – midnight blue (1963)

Artiest: Kenny Burrell
LP: Midnight Blue (1963)
Titel: Gee Baby Ain’t I Good to You 4:21

Kenny Burrell is van 1931, hij is een van de laaste oorspronkelijke bebopgitaristen. Hij maakte ongeveer 35 albums als leider, en op meer dan 200 albums is hij als begeleider te horen. Burrell’s bekendste werk is ‘Midnight Blue’ een Blue Note uit 1963, met Stanley Turrentine (1934-200) – tenor-sax, Ray Baretto (1929-2006) – conga, Major Holley Jr. (1924-1990) – bas en Bill English (1925) – drums. “Midnight Blue” maakt de titel meer dan waard en wordt nog steeds goed verkocht, al koop je hem alleen al voor de hoes om bijvoorbeeld in te lijsten. Op “Gee Baby Ain’t I Good to You” doet Turrentine niet mee, dit stuk is geschreven in 1929 door het duo Andy Razaf (1895-1973) en Don Redman (1900-1964).


al cohn - rifftide (1987)

al cohn – rifftide (1987)

Artiest: Al Cohn
LP: Rifftide (1987)
Titel: Blue Monk 6:47

De tenorist Al Cohn nam in Holland op 6 juni 1987 in Monster een kustdorp in de provincie Zuid-Holland aan de Noordzee een album op met de titel “Rifftide” samen met pianist Rein de Graaf. Het album werd uitgebracht door het label ‘Timeless’ Records uit Wageningen. Er kwamen zes tracks op terecht waaronder het Thelonious Monks werkstuk “Blue Monk” In de sectie zaten: De Amerikaan Al Cohn (1925-1988) tenorsaxofoon, De Groninger uit Veendam ? komende Rein de Graaf (1942) – piano, Koos Seriese (1936) – bassist zat nog een tijdje bij de Dutch Swing Collge Band en drummer Eric Ineke (1947).

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32