Radio Riverside

"Uit de Tijd van Toen…"

Aflevering 133

Zomer 1954

Het woord rassendiscriminatie is nog niet uitgevonden.
Oorlogsheld Eisenhower is president van Amerika.
Dagelijks worden proeven met atoombommen genomen.
Doris Day is ’s werelds populairste zangeres.
Jan Cremer bezorgt na schooltijd nog kranten.
Ruimtevaart is iets wat alleen in boeken plaatsgrijpt.
Frankrijk heeft net de oorlog om Vietnam & omgeving verloren.
Een pil is gewoon een pil.
Drees is premier van Nederland en Eddie Christiani de beste gitarist.
Studenten trekken nog belletje als ze uit de soos komen, en elke drie weken nog naar de kapper van je vader.

In een tot studio omgebouwde achterkamer te Memphis Tennessee, worden deze zomer de (na later bleek) meest revolutionaire plaatopnames uit de geschiedenis van de muziek gemaakt.
Aan de knoppen van een aftandse recorder zit platenhandelaar Sam C.Phillips van Sun Records aan de Union Avenue nummer 706.
Er zitten drie jonge muzikanten met een gitaar, een staande bas en een stel drumsticks (bij gebrek aan ruimte moest op de muur worden gedrumd) en tenslotte staat achter de zangmicrofoon de 19-jarige vrachtwagen chauffeur Elvis Aaron Presley, sinds zijn dertiende jaar inwoner van Memphis.


elvis presley – eerste single 1954
that’s all right mama & blue moon of kentucky

radioriverside 60PLUS

Aan de knoppen van een aftandse recorder zit platenhandelaar Sam C.Phillips van Sun Records. Er zitten drie jonge muzikanten, een met gitaar Scotty Moore (1931-2016), en een naast een staande bas Bill Black (1926-1965), en achter de zangmicrofoon de 19-jarige vrachtwagen chauffeur Elvis Aaron Presley (1935-1977). Deze twintigers namen een singeltje op. ‘That’s All Right Mama’ van blueszanger Arthur Crudup, en op de achterkant een bluegrass klassiekers ‘Blue Moon of Kentucky‘ van Bill Monroe. Deze opnames, in die zomer van 1954, zette de hele muziekwereld op z’n kop. En de gevolge zijn tot heden nog voelbaar.


 brenda lee – blueberry hill (1960)

radioriverside 60PLUS

Als klein meisje wist Brenda Lee (1944)  precies wat zij later wilde worden: zangeres. Op tienjarige leeftijd werd ze al ontdekt tijdens een zangwedstrijd. Tussen haar 14e en 24e had zij tientallen hits. In het genre popballads, maar ook met country & western songs, en een aantal verrassende rockabilly opnames. Oktober 1960 kwam zij met haar derde album ‘This Is…..Brenda’. 12 songs waaronder  ‘Fats Domino’s Blueberry Hill’ die die hier mee in 1956 een monster hit mee scoorde. De uitvoering van Brenda Lee zeker niet slechter.


sandy denny – blackwaterside (1971)

radioriverside 60PLUS

Zangeres Sandy Denny (1947-1978) bekend geworden bij de folk formatie Fairport Convention. Drie albums mee opgenomen, die allen behoren tot de klassiekers van de Engelse folk muziek. Begon in 1970 met haar eigen band ‘Fotheringay’ samen met echtgenoot de Trevor Lucas (1943-1989). De band werd na een klein jaar weer ontbonden. Sandy Denny ging solo verder. Haar eerste album was er een uit 1971 ‘The North Starr Grassman and the Ravens’. Ze wordt hierop bijgestaan door een keur van folkmuzikanten uit de Engelse folkscéne. ‘Blackwaterside’ is een Ierse traditional.


Cliff gleaves – your cheatin’ heart (1958)
the kirby sisters – red velvet (1956)

The Sun Records Studio in Memphis Tennessee

Producer Sam Phillips van Studio The Sun, was meer dan alleen de ontdekker van Elvis Presley; hij was de man die op het juiste moment (begin jaren vijftig) op de juiste plek (Memphis) was, waar de zwarte en blanke muziek aarzelend gingen kruisbestuiven. Sam Phillips herkende als eerste wat er zou gebeuren als die grenzen gingen vervagen. Niet alleen de eerste muzikale stappen van Elvis, Jerry Lee Lewis, Roy orbison, Johnny Cash en Carl Perkins zijn hier te horen, maar ook die van beoefenaars van wat toen nog een hele sliert aan minder bekenden. Zoals Cliff Gleaves en The Kirby Sisters.


klein orkest – over de muur (1984)
radioriverside 60PLUS

de Berlijnse Muur (1961-1989)

En alleen de vogels vliegen van Oost naar West Berlijn
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten
Over de muur, over het ijzeren gordijn
Omdat ze soms in het westen, soms ook in het oosten willen zijn

Onder de Berlijnse Muur verstaat men een tot 100 meter brede constructie van opeenvolgende obstakels die van 13 augustus 1961 tot 9 november 1989 West- en Oost-Berlijn van elkaar scheidde. De totale grens rond West-Berlijn was een onderdeel van de Duits-Duitse grens en was 167 km lang, waarvan 45 km werd gevormd door de Berlijnse Muur. De Berlijnse Muur was het bekendste symbool van de koude oorlog en de deling van Duitsland. Tijdens vluchtacties bij de Berlijnse Muur zijn minstens 138 mensen om het leven gekomen.

De Haagse band Klein Orkest maakte er in 1984 op tekst van Harry Jekkers een protestlied van. Jekkers koos er bewust voor om geen partij te kiezen. ‘Over de Muur’ geeft de situatie weer in een verdeeld Europa na de tweede Wereldoorlog. In het Westen heerste zogenaamde vrijheid, en in het Oosten werd iedereen onderdrukt.


eddie boyd – come on home (1965)

radioriverside 60PLUS

Blueszanger en pianist Eddie Boyd was een echte globetrotter: geboren in Mississippi 1914. Via Memphis in de jaren dertig naar Chicago daar bleef Eddie Boyd zo’n twintig jaar muzikaal actief. Toen de blues in Engeland kwam opzette, ging hij naar Londen maakte daar nog plaat met Peter Green’s Fleetwood Mac. Stapte toen op de boot naar het vasteland, maakte een plaat ‘Praise the Blues’ met The Blizzards van Cuby. en daarna ging hij wonen in Parijs. In 1971 vertrok hij naar Helsinki trouwde met de Finse Leila. En bleef de rest van zijn leven in Finland om uiteindelijk op de leeftijd van 80 jaar te overlijden. Eddie Boyd de Globetrotter van de blues


karen dalton – it hurts me too (1963)

radioriverside 60PLUS


radioriverside 60PLUS

van links naar rechts: Elvis Presley, Bill Black, Scotty Moore en Sam Phillips

Tussen juli ’54 en november ’55 maakte Elvis Presley ongeveer 20 opnames voor het platenlabel Sun Records van Sam Phillips. Daarvan bracht Sun er 10 stuks van uit als single. Deze singles werden  opnieuws uitgebracht door het grotere label RCA- Victor die alle rechten had gekocht van Sam Phillips. Elvis werd door het succes te groot voor het kleine label in Memphis. Sam Phillips ging door met andere o.a de nog niet bekende zangers zoals Johnny Cash, Carl Perkins, Roy Orbison en vele anderen.
‘Just Because’ en ‘Good Rockin’Tonight’ werden opgenomen op 10 september 1954.


j.j.cale – thirteen days (1979)

radioriverside 60PLUS

 Met zijn ruwe, laconieke stemgeluid, zijn gitaargeluid en stemmige songs was J.J.Cale in de jaren zeventig de belangrijkste architect van een geluid wat later benoemd zou worden als de Tulsa sound. Cale’s thuishaven in Oklahoma. Op zijn vijfde album uit 1979 staan weer een verzameling van laidback rootsy liedjes, zoals ‘Thirteen Days’.


francoise hardy – I’ll be seeing you (2000)

radioriverside 60PLUS

Francoise Hardy was als zangeres in de jaren zestig top of the bill. Je zou haar een van de eerste Franse zuchtmeisjes kunnen noemen. Begin jaren zeventig droogde haar hitsingles in een hoog tempo op. Maar in 2000 kwam me een verrassend goed album te voorschijn. ‘Clair Obscur’. Je kunt gerust zeggen dat dit album toch wel tot de top behoort van haar discografie. Een van de pareltjes is het duet met notabene Iggy Pop op ‘I’ll Be Seeing You’.


chet baker – what’ll i do (1974)

radioriverside 60PLUS

Chet Baker “de James Dean van de jazz” de lyrische trompetspeler van de Westcoast jazz, met de meest breekbare stem die je kunt indenken, met een dictie en timing waarvan zelfs de meest ongevoelige ziel kippenvel krijgt. Vooral op zijn album ‘She Was to Good for Me’ uit 1974 is dat goed te horen. ‘What’ll I Do’ is een compositie van Irving Berlin hij schreef het in 1923.


jerry lee lewis – great ball of fire (1957)
radioriverside 60PLUS
carl mann – mona lisa (1959)
radioriverside 60PLUS
earl hooker – the hucklebuck (1953)

radioriverside 60PLUS

Jerry Lee Lewis, Carl Mann en Earl Hooker drie sterren uit de stal van Sam Phillips. Hun eerste opnames werden allen opgenomen in de Sun Studios waar Elvis ook begonnen is. Sam Phillips is van niet te onderschatten waarde geweest voor de ontwikkeling van rock-’n-roll. Niet op muzikaal gebied, want hij wist van toeten noch blazen, maar wel op commercieel gebied. Hij was de juiste man op het juiste moment. De muziek die de artiesten in zijn studio begonnen te spelen zag Phillips, terecht, als een gat in de markt. Hij wist dat dit zou aanslaan bij de teenagers en hij wist ook dat hij ze zou bereiken door middel van de jukebox, de radio en de televisie.


Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Radio Riverside

Thema door Anders Norén