Radio Riverside 60PLUS

Een uurtje jonger dan gisteren…

Aflevering 91

Miles Davis en zijn moderne jazz trompet is groots omdat hij erin geslaagd is om zijn trompet een sensueel karakter te geven, de korrel van een stem die ongetwijfeld de meest ontroerende is van de jazz Riverside maakt een reeks over Miles Davis, over de periode dat hij albums opnam voor het platenlabel prestige records 1951 – 1961. negen 10″ inch albums hier stonden op  48 nummers die later vanaf 1955 opnieuw werden uitgebracht op veertien 12″ inch albums aangevuld met nieuw opgenomen nummers.
in deze aflevering laat ik wat horen van verschillende albums, ik probeer daar zoveel mogelijk de juiste volgorde van de opnamedata te realiseren.

Riverside wordt elke zondagavond uitgezonden via Radio Bodegraven, van 23:00 tot 00:00. Tevens is deze na de uitzending terug te beluisteren via uitzending gemist van Radio Bodegraven.


met fats navarro-dizzy gillespie-kenny dorham

miles davis – modern jazz trumpets

Artiest: Miles Davis
LP: Modern Jazz Trumpets (1951)
Titel: Down 2:53

“Down” werd opgenomen op 17 januari 1951 in de Apex Studio New York City.
In de sectie zaten toen Miles op trompet, Bennie Green-trombone, Sonny Rollins-tenor-sax, John Lewis-piano, Percy Heath-bass en drummer Roy Haynes-drums.
“Down” is geschreven door Miles Davis, dit nummer stond op een “10” inch verzamel album met de titel “Modern Jazz Trumpets” met o.a. de trompetisten Kenny Dorham, Dizzy Gillespie, Fats Navarro en Miles Davis.
“Down” stond ook op zijn album uit 1956 “Miles Davis and Horns”.


miles davis - blue period

miles davis – blue period

Artiest: Miles Davis
LP: Blue Period (1953)
Titel: Blue Room 3:03

Blue Room is geschreven door Richard Rodgers (1902-1979) stond ook op een 10″ inch plaat met als titel “Blue Period”, uitgebracht in 1953. De opname was op 17 januari 1951 in de Apex Studio in N.Y.C. met dezelfde ritme sectie als het nummer “Down”, minus Bennie Green de trombonist en tenorist Sonny Rollins.
“Blue Room” staat op het album uit 1956 “Miles Davis and Horns”.


miles davis - young man with horn

miles davis – young man with horn

Artiest: Miles Davis
LP: Young Man with a Horn (1952)
Titel: How Deep is The Ocean 4:41

“How Deep is The Ocean” is een ballad, een prachtig stuk van Irving Berlin (1888-1989), die schreef het in 1932 voor de film “The Life of Jimmy Dolan”.
Deze opname was een uitstapje naar de concurrent Blue-Note.
De opname vond plaats op 9 mei 1952 in de WOR Studio in N.Y.C. onder leiding van producer Alfred Lion die uitbracht in dat zelfde jaar voor zijn label Blue-Note.
In de sectie zaten toen Miles op trompet, Gil Coggins-piano, Oscar Pettiford-bass en Kenny Clarke-drums.


miles davis - collector' items

miles davis – collector’ items

Artiest: Miles Davis
LP: Collectors’ Items (1956)
Titel: Compulsion 5:48

En nu weer een sextet rond Davis, terug bij Prestige.
“Compulsion” is een eigen stuk van Miles opgenomen 30 januari 1953 in de studio van Rudy van Gelder (1924-2016) in Hackensack New Yersey.
Opnieuw met Sonny Rollins en Charlie Parker beide op tenor-sax. In de ritmesectie Walter Bishop Jr.-piano, Percy Heath-bass en “Philly” Joe Jones-drums.
“Compulsion” staat op het album Collectors’ Items, uitgebracht december 1956. Op dit album staan tevens twee opnamedata’s, een sessie op 30 januari 1953 en een sessie op 16 maart 1956.


miles davis - collector' items

miles davis – collector’ items

Artiest: Miles Davis
LP: Collectors’ Items (1956)
Titel: The Serpent’s Tooth 7:04

Op “The Serpent’s Tooth” dezelfde sectie als “Compulsion”, met producer Ira Gitler (1928).
Dit stuk was een moeilijke sessie vooral voor de blazers Rollins en Parker, de twee tenoren stemden niet goed op elkaar af. Na het derde stuk “Round About Midnight”, een compositie van Thelonious Monk, nam men nog wel “Well You Needn’t” op. Dit stuk werd volledig afgekeurd door Miles omdat Charlie Parker stom-dronken zijn partij stond te blazen in de studio. Miles zei tegen Parker;
‘Dat hij nog nooit een platensessie voor hem in eind jaren veertig had verpest’. De twee hebben nooit meer met elkaar gespeeld, bovendien Charlie Parker overleed ruim twee jaar later op een leeftijd van 34 jaar.


miles davis - play the compositions of al cohn

miles davis – play the compositions of al cohn

Artiest: Miles Davis
LP: The Compositions of Al Cohn (1953)
Titel: Willie the Wailer 4:28

“Willie the Wailer” en het volgende stuk “For Adults Only” kwamen op 19 februari ’53 uit. Beide hadden ze als overeenkomst dat de instrumentatie praktisch hetzelfde was; trompet, twee tenoren plus ritme-sectie. Maar met ook een trombone erbij. De tenorsaxofonisten waren Zoot Sims en Al Cohn, waarvan laatstgenoemde de vier stukken schreef voor het 10″ inch album “The Compositions of Al Cohn”, uitgebracht in 1953.
De trombonist was Sonny Truitt, en de ritmesectie bestond uit John Lewis-piano, Kenny Clarke-drums, Leonard Gaskin-bass en Miles als vanouds op trompet. De sax-solo in het nummer is van Al Cohn.


miles davis - play the compositions of al cohn

miles davis – play the compositions of al cohn

Artiest: Miles Davis
LP: The Compositions of Al Cohn (1953)
Titel: For Adults Only 5:35

“For Adults Only” was het vierde stuk van de sessie 19 februari 1953, alle composities waren van saxofonist Al Cohn die ook in de sectie zat.
De opnames vonden plaats in de Beltone Studio N.Y.C., onder leiding van producer Bob Weinstock, hij was de eigenaar van Prestige Records.
“Willie the Wailer” en “For Adults Only” stonden later beide op het album uit 1956 “Miles Davis and Horns”.


miles davis - miles davis vol. 2 blue note 5022

miles davis – miles davis vol. 2 blue note 5022

Artiest: Miles Davis
LP: Volume 2 (1953)
Titel: I Waited for You 3:33

De derde sessie van het jaar ’53 was er weer een voor Blue-Note.
Het was er een met 78 toeren-plaatstukjes, dus 10″ inch. Het album had als titel “Volume 2” uitgebracht in oktober 1953.
“I Waited for You” is een stuk van Dizzy Gillespie (1917-1993).
In de studio waren 20 april ’53 aanwezig Miles-trompet, J.J.Johnson-trombone, Jimmy Heath-tenor-saxofoon, Gil Coggins-piano, Oscar Pettiford-bass en op drums Art Blakey.


miles davis - miles davis vol.2 12" LP cover

miles davis – miles davis vol.2 12″ LP cover

Artiest: Miles Davis
LP: Volume 2 (1953)
Titel: Enigma 3:25

“Enigma” is een compositie van J.J.Johnson (1924-2001). Altijd werd deze trombonist J.J. genoemd, zijn echte naam was James Louis Johnson, hij nam veel albums op met die andere beroemde trombonist de Deen Kai Winding (1922-1983).
Het Miles Davis Sextet op 20 april 1953 voor Blue-Note in de WOR-Studio N.Y.C. met dezelfde sectie als hierboven.
“I waited for you” en “Enigma” werden in 1956 nogmaals op een 12″ album uitgebracht (zie plaatje).


miles davis - miles davis vol. 3 blue note 5040

miles davis – miles davis vol. 3 blue note 5040

Artiest: Miles Davis
LP: Volume 3 (1954)
Titel: Weirdo 4:46

Artiest: Miles Davis
LP: Volume 3 (1954)
Titel: It Never Entered My Mind.

De laatste twee van deze tracklist komen van de derde en laatste sessie voor Blue-Note. Miles zou hierna nooit meer als leider albums opnemen bij dit platen label van Alfred Lion (1908-1987). Alleen nog als side-men bij een opname van het album uit 1958 “Somethin” Else van Julian ‘Cannonball’ Adderley.
De twee laatste stukken: de eerste “Weirdo” is van Miles zelf en het tweede stuk: “It never entered my mind” van Richard Rodgers. Deze opnames vonden plaats in de studio van Rudy van Gelder Hackenstack New Yersey op 6 maart 1954.
Met in de sectie pianist Horace Silver dit was de eerste opname van de pianist voor Blue-Note. Deze veel gevraagde en originele pianist zou ontelbare opnames maken voor het label, als leider en als sidemen. Verder nog bassist Percy Heath en drummer Art Blakey.


Volgende week deel vier over Miles Davis en dan krijgen albums zoals “Bag’s Groove” met vibrafonist Milt Jackson en “Walkin” met saxofonist Lucky Thompson de aandacht.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 Radio Riverside 60PLUS