radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Aflevering 94

Altijd je tijd vooruit blijven ook bij het label Debut Records, dat was Miles Davis’ motto. De meeste jazzmusici komen niet verder dan het tot uitdrukking brengen van hun eigen karakter door middel van hun instrument, in een omgeving die wordt bepaald door het genre waarin ze toevallig hun muziek beoefenen. Daarnaast is er een veel kleinere groep componisten en arrangeurs  die zelf de omgeving bepalen waarin de spelers worden ingezet. En dan is er nog een derde categorie, die geen naam heeft. In die categorie hoorde Miles Davis thuis. Op de helft van de jaren vijftig ontwikkelde Davis zich tot een van de meest oorspronkelijke en creatieve improvisators uit de geschiedenis van de jazz.


miles davis - the musings of miles

miles davis – the musings of miles

Artiest: Miles Davis Quartet
LP: The Musings of Miles (1955)

Titel: See Your Face Before Me 4:47

“The Musings of Miles” was de eerste 12′ inch album van Miles, zeg maar de 33 toeren langspeelplaat, uitgegeven door Prestige Records in het jaar 1955.
Met in de sectie: Miles Davis-trompet, Red Garland-piano, Oscar Pettiford-bas en “Philly” Joe Jones op drums. “See Your Face Before Me” is een ballad van Arthur Schwartz (1900-1984) uit de Broadway musical “Between the Devil” van 1937, de tekst was van Howard Dietz (1896-1983).


miles davis - the musings of miles

miles davis – the musings of miles

Artiest: Miles Davis Quartet
LP: The Musings of Miles (1955)
Titel: A Night in Tunesia 7:24

Op dit album stonden zes tracks, daarvan twee stukken van Miles Davis. De opnames vonden plaats op 7 juni 1955 in de Rudy van Gelder Studio, Hackensack New Yersey onder leiding van producer Bob Weinstock.
“A Night in Tunesia” is een stuk van trompetist Dizzy Gillespie (1917-1993) hij componeerde het in de periode 1941-’42 toen hij speelde in de band van Benny Carter.
“A Night in Tunesia is uitgegroeid tot een jazz standard.


miles davis - the beginning (1962)

miles davis – the beginning (1962)

Artiest: Miles Davis Quartet
LP: The Musings of Miles (1955)
Titel: Will You Still Be Mine 6:23

“The Beginning” was de titel, die in 1962 werd gegeven, aan het album “The Musings of Miles. Ook uitgebracht door Prestige Records.
Cover foto was van Don Schlitten.
“Will You Still Be Mine” is muzikaal gecomponeerd door Matt Dennis (1914-2002).
Miles Davis-trompet, Red Garland-piano, Oscar Pettiford-bas en drummer “Philly” Joe Jones. Nog in dat zelfde jaar zou Miles Davis met pianist Red Garland en drummer “Philly” Joe Jones zijn vaste kwintet formeren, daar voegde zich nog bij bassist Paul Chambers.


miles davis - blue moods (1955)

miles davis – blue moods (1955)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Blue Moods (1955)
Titel: Nature Boy 6:17

“Blue Moods” was een uitstapje naar het kleine platen label “Debut Records” van bassist Charles Mingus. Charles richtte dit label op in 1952 samen met zijn vrouw Celia, en drummer Max Roach. Dit alles gefinancierd door zijn schoonmoeder.
Het label bracht 24 albums uit waaronder Paul Bley, Kenny Dorham, Thad Jones, en het debuut van de toen 21-jarige tenorist Hank Mobley.
Het album voor Debut Records is opgenomen als een 10′ inch. Vier tracks, waaronder het door Eden Ahbez (1908-1995) geschreven “Nature Boy” bekend gezongen door zanger Nat ‘King’ Cole (1919-1965) in 1948.


miles davis - blue moods (1955)

miles davis – blue moods (1955)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Blue Moods (1955)
Titel: There’s No You 8:08

Op 8 juli 1955 was volgens Bob Weinstock van Prestige Records
de sessie gepland, die de opnames later kocht en her-uitgebracht, maar volgens Miles Davis discograaf Brian Priestley gebeurde dit op 9 juli toen organiseerde Charles Mingus voor Debut Records een quintet-session voor Miles Davis in New York City. In de bezetting zaten: Miles Davis-trompet Britt Woodman-trombone, Charles Mingus-bas, Teddy Charles-vibes en drummer Elvin Jones.
“There’s No You” een ballad van Hal Hopper (1912-1970). Tom Adair (1913-1988) schreef op deze melodie in 1944 een tekst voor Frank Sinatra (1915-1998)


miles davis - blue moods (1955)

miles davis – blue moods (1955)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Blue Moods (1955)
Titel: Easy Living 5:06

Charles Mingus en Britt Woodman waren dertigers, Miles was 29, Teddy Charles en Elvin Jones waren 27 jaar toen dit album werd opgenomen op 9 juli 1955, in de studio van Rudy van Gelder. Ook “Easy Living” is een jazz standard, dat wil zeggen, een song dat door veel artiesten werd uitgevoerd, zowel bij jazz muzikanten als bij de bekende crooners. “Easy Living” is gecompo-neerd door Ralph Rainger (1901-1942) en Leo Robin (1900-1984).
Dit waren drie van de vier stukken gespeeld voor het Charles Mingus-label Debut Records in NYC, 8 of 9 juli 1955?


miles davis & milt jackson - quintet/sextet (1956)

miles davis & milt jackson – quintet/sextet (1956)

Artiest: Miles Davis & Milt Jackson
LP: Quintet/Sextet (1956)
Titel: Bitty Ditty 6:37

Bitty Ditty – heel klein liedje – een typische Thad Jones (1923-1986) titel. Hij verzon altijd leuke en vaak mallige titels voor zijn geschreven stukken. Miles Davis en Milt Jackson werkte gezamelijk aan dit album “Quintet/Sextet” de opnames vonden plaats op 5 augustus 1955, en alweer in de studio van Rudy van Gelder in Hackenstack New Yersey. Dit was een All-Stars formatie, omdat Miles Davis nog niet kon beschikken over zijn toekomstige werkgroep (Red Garland, “Philly” Joe Jones en Paul Chambers). De sectie bestond bij deze opnames uit: Miles Davis-trompet, Milt Jackson-vibrafoon, Jackie McLean-altsaxofoon, die ook twee stukken meebracht, en is alleen daarop te horen. (Dr. Jackle en Minor March),  verder nog Ray Bryant-piano, Percy Heath-bas en drummer Art Taylor.


miles davis & milt jackson - quintet/sextet (1956)

miles davis & milt jackson – quintet/sextet (1956)

Artiest: Miles Davis & Milt Jackson
LP: Quintet/Sextet (1956)
Titel: Changes 7:11

Pianist Ray Bryant (1931-2011) componeerde speciaal voor dit album “Changes”.
Miles Davis was na de opnames zeer kritisch over alt-saxofonist Jackie McLean (1931-2006). Hij zei er dit over:Jackie speelde te hoog, te hard, en goed, dat wel, ik was gewoon jaloers, ik werd letterlijk weg-gespeeld door hem, ik was gewoon bang om met hem verder te spelen, ik weet dat dit shit is, ik zal hem nooit meer vragen” aldus Miles Davis.
Het album “Miles Davis & Milt Jackson Quintet/Sextet” opgenomen 5 augustus 1955, met in de sectie Miles Davis-trompet, Milt Jackson-vibes, Jackie McLean-alt-saxofoon, Ray Bryant-piano, Percy Heath-bas en Art Taylor achter de drums.


 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32