radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Aflevering 95

Miles Davis was een man van tegenstellingen, soms stuurs en arrogant, op andere momenten gul en introspectief.
Hij was ook een genie, die het beste in anderen naar boven haalde. Zijn unieke klank en voortdurend veranderende stijl stelde hem in staat om met alles wat er gebeurde in de moderne jazz contact te maken. Zijn manier van spelen, waarbij de trompet bijna als een stem werd gebruikt, en toon, vrijwel zonder vibrato, konden soms melancho
liek zijn en dan weer assertief. Dit alles maakte van hem een rolmodel voor generaties jazzmusici en jazzliefhebbers over de hele wereld.
Miles Davis was de belichaming van alles wat cool was.


miles davis - blue haze (1956)

miles davis – blue haze (1956)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Blue Haze (1956)
Titel: Smooch 3:07

Het album ‘Blue Haze’ was een verzameling opnames, drie stukken op 19 mei 1953, drie stukken 15 maart 1954 en tenslotte nog één opname van 3 april 1954. Deze verzameling werd uitgebracht door Prestige Records, begin oktober 1956.
“Smooch” is een opname van 15 maart, het stuk is geschreven door Miles Davis en bassist Charles Mingus die op deze opname de piano bespeelt, en verder nog Percy Heath op bas en drummer Art Blakey achter de drums.


miles davis - 'round about midnight (columbia 1957)

miles davis – ‘round about midnight (columbia 1957)

Artiest: Miles Davis
LP: ‘Round About Midnight (1957)
Titel: All Over You 7:08

In 1956 had Miles Davis naam gekregen, puur via plaat op-
names, want hij had geen groep waar hij vast mee werkte. Hippe trompettisten over de gehele wereld probeerden zijn stijl te imiteren, Miles bemerkte zijn stijgende populariteit en besloot met een vaste groep te gaan spelen, dit was de aanleiding om het contract met Prestige te annuleren, dat zeer low budget was. Wat het kwintet aangaat wilde Miles als tenor-saxofonist Sonny Rollins, maar die had drugs moeilijkheden, net als de door “Philly” Joe Jones voorgestelde John Coltrane, maar Coltrane kon er kennelijk zo goed mee om gaan dat Miles hem accepteerde.
Het album “‘Round About Midnight” was Miles’s eerste Columbia session, het waren min of meer geheime opnames vanwege het Prestige contract, er waren opnames op 26 oktober, 5 juni en 10 september 1956 in NYC. “All Over You” is een stuk van Cole Porter.


miles davis quintet - 'round about midnight (columbia 1957)

miles davis quintet – ‘round about midnight (columbia 1957)

Artiest: Miles Davis
LP: ‘Round About Midnight (1957)
Titel: Tadd’s Delight 4:31

In de sectie voor het album “Round About Midnight” zaten Miles Davis-trompet, John Coltrane-tenorsaxofoon, Red Garland-piano, Paul Chambers-bass en “Philly” Joe Jones-drums. John Coltrane werd op 23 september 1926 in Hamlet, North Carolina geboren. Voor hij bij Miles Davis kwam had hij in Philladelphia gestudeerd aan de Ornstein School of Music, en daarna brede ervaring opgedaan bij zulke uiteenlopende orkesten als King Colax, Cleanhead Vinson, Jimmy Heath, Howard McGhee, Dizzy Gillespie, Earl Bostic en bij het orkest van Johnny Hodges, waar hij ontslagen is voor zijn drugsgebruik.
“Tadd’s Delight” is een stuk van pianist Tadd Dameron (1917-1965).


miles davis quintet - 'round about midnight (jazz images)

miles davis quintet – ‘round about midnight (jazz images)

Artiest: Miles Davis
LP: ‘Round About Midnight (1957)
Titel: Dear Old Stockholm 7:48

Drie verschillende hoezen voor het album “‘Round About Midnight”, het album is in veel landen opnieuw uitgebracht.
Het laaste nummer is een populair volksliedje uit de provincie Värmland in Zweden “Dear Old Stockholm” gearrangeerd voor de jazz door Stan Getz (1927-1991).
De drie opnames  voor de sessie waren in de Columbia 30th Street Studio, beter bekend als “The Church” deze studio was tussen 1948 en 1981 actief, veel artiesten kwamen hier graag vanwege de akoestiek.


miles davis - miles: the new miles davis quintet (1956)

miles davis – miles: the new miles davis quintet (1956)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Miles (1956)
Titel: How Am I To Know 4:42

16 november 1955 waren er weer opnames voor Prestige, in de studio van Rudy van Gelder, Hackensack New Yersey,  onder leiding van Bob Weinstock.
Miles Davis was er met zijn nieuwe vaste groep, John Coltrane, Red Garland, Paul Chambers en drummer “Philly” Joe Jones. Zes stukken werden er op die dag opgenomen. Miles Davis was net 29 geworden, Coltrane was al 29, Garland net als drummer Jones 32 en de jongste was Paul Chambers 21 jaar. Miles Davis was zelfverzekerd, had zijn kwintet als geheel in de hand, stilistisch, qua expressie en het was technisch een perfecte eenheid.
“How Am I to Know” een stuk van componist Jack King.


miles davis fotograaf tom palumbo (1921 - 2008)

miles davis fotograaf tom palumbo (1921 – 2008)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Miles (1956)
Titel: Just Squeeze Me 7:30

Het tweede stuk van het album “Miles” is “Just Squeeze Me” een stuk van Duke Ellington (1899-1974) geschreven in 1941.
“Just Squeeze Me” is een typische jazz standaard dat door vele musici en vocalisten is vertolkt, de tekst was van Lee Gaines.
Deze foto is gemaakt in Paris door de Amerikaan Tom Palumbo.


john coltrane fotograaf francis wolff (1907 - 1971)

john coltrane fotograaf francis wolff (1907 – 1971)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Miles (1956)
Titel: There Is No Greater Love 5:21

De afbeelding links is van John Coltrane, bijnaam Tranehij werd later een van de belang-rijkste en invloedrijkste ver-nieuwers in de geschiedenis van het jazz genre. Maar nu nog aan-wezig in het kwintet van Miles Davis. In dit kwintet zou hij enige jaren blijven, met een korte onder-
breking in de tweede helft van het jaar ’57 i.v.m. met zijn drugs en alcohol verslaving. Miles had zich genoodzaakt gezien om hem tijde-lijk te ontslaan. Na deze afkick periode nam hij nog met Miles het klassieke album uit 1959 op “Kind of Blue”.
“There Is No Greater Love” is het derde stuk van het album “Miles”,
(overigens hier doet Coltrane niet op mee) dit is ook een jazz standaard, gecomponeerd door Isham Jones en van tekst voorzien door Marty Symes.


paul chambers, fotograaf francis wolff (1907 - 1971)

paul chambers, fotograaf francis wolff (1907 – 1971)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Miles (1956)
Titel: Miles’s Theme 5:52

De foto hiernaast is van de 21-jarige Paul Chambers, geboren 22 april 1935 in Pittsburgh, waar hij met o.a. gitarist Kenny Burrell speelde. Met saxofonist Paul Quinichette kwam hij in 1955 naar New York, waarschijnlijk hoorde Miles Davis hem bij een session met de bebop-pianist van het eerste uur George Wallington.
Paul Chambers was op 16 albums van Miles aanwezig en op albums van John Coltrane 14 maal en bij pianist Red Garland 12 maal.
Hij was niet alleen bekend om zijn bijdrage op verschillende beroemde albums, maar ook om zijn perfecte baswerk. Door het vele werk vooral s’nachts raakte hij al snel verslaafd aan alcohol en heroïne. Hij stierf uiteindelijk op 33-jarige leeftijd aan tuberculose.
Miles’s Theme”, de titel zegt het al, is een stuk van Miles zelf.


"philly" joe jones, fotograaf francis wolff (1907 - 1971)

“philly” joe jones, fotograaf francis wolff (1907 – 1971)

Artiest: Miles Davis Quintet
LP: Miles (1956)
Titel: S’Posin 5:17

Deze vriendelijk kijkende man is “Philly” Joe Jones, Hij komt uit Philladelphia vandaar zijn bij-naam “Philly” maar dit is ook om praktische rede, omdat er al een drummer was met de naam  Jo Jones. Bekend om zijn werk bij het orkest van Count Basie.
“Philly” Joe Jones is geboren in 15 juli 1923, hij was de favoriete drummer voor Miles. In de jaren ’50 zeiden veel mensen dat hij te hard speelde. Miles wees de kritiek af, want hij wist: ‘als je met vuur speelt, kun je je branden’. “Philly” overleed 30 augustus 1985 aan een hartaanval in zijn geboortestad Philladelphia in de staat Pennsylvania.
De Afro-Amerikaan Andy Razaf (1895-1973) was een dichter compo-nist en schrijver, hij schreef onder ander de tekst voor klassiekers als “Ain’t Misbehavin'” en “Honeysuckle Rose”. Miles Davis bewerkte zijn stuk voor het album “Miles” “S’ Posin”.


Dit was deel zeven over Miles Davis, over zijn periode die hij doorbracht bij het jazz label Presige van Bob Weinstock.
Weinstock (1928-2006) was de man die Prestige records oprichtte in 1949. Hij was verantwoordelijk voor een zeer groot aantal belangrijke jazz-opnames. In 1972 verkocht hij zijn levenswerk aan Fantasy Records, en ging rentenieren in Florida, waar hij op 14 januari 2006 overleed aan diabetes in zijn woonplaats Boca Raton.

bob weinstock met oliver nelson foto gemaakt in bob's kantoor

bob weinstock met oliver nelson foto gemaakt in bob’s kantoor

Op de foto zie je hem links, samen
met saxofonist Oliver Nelson


 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32