Warning: include_once(/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/class-abstract-module.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 24

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/class-abstract-module.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 24

Warning: include_once(/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/modules/class-module-page-cache.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 25

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/modules/class-module-page-cache.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 25
Charlie Parker, Flip Phillips e.v.a. bij Radio Riverside jazz afl. 181

Radio Riverside

"Uit de Tijd van Toen…"

Riverside Jazz 181

miskend fenomeen

Daar stond hij, Charlie Parker (1920-1955), de man met vingers en verbeelding vlug als water. De man die wel eens een optreden, maar nooit een akkoord miste. De man die, amper zesentwintig jaar oud, verreweg het belangrijkste voorbeeld was voor iedere jonge jazzadept die het ooit hoopte te maken als musicus.

Parker was een van de legendarische figuren van de jazz en is meer dan enig ander musicus een jazz heilige geworden. Hij leerde saxofoon spelen op school, die hij op 14-jarige leeftijd verliet om al zijn tijd te wijden aan het perfectioneren van zijn techniek

Een van zijn eerste helden was later Lester Young (1909-1959) uit Kansas City. Parker werkte later samen met hem en met alle grote namen, zoals Dizzy Gillespie, Ben Webster, Earl Hines en Miles Davis. Hij werd de meest invloedrijke musicus in de ontwikkeling van de bop.

Zijn levensloop kende periodes van alcoholisme en drugsverslaving, maar zijn vakmanschap stond buiten kijf. Misschien op Louis Armstrong na, is zijn invloed in de jazz ongeëvenaard.



charlie parker – now’s the time (1957)
1) “I remember You” 3:07

Opgenomen Fulton Recording Studios N.Y.C. op 28 juli 1953
Compositie van Victor Schertzinger

Charlie Parker (19201955) Alt-saxofoon
Al Haig (1922-1985) Piano
Percy Heath (1923-2005) Bass
Max Roach (1924-2007) Drums

Charlie Parker was de pionier van de bebop, begaf zich in luchtlagen die nog niet verkend waren. Eindeloos kon hij er tijdens een concert op los improviseren, en al doende creëerde hij een volledig nieuwe stijl van jazz.


charlie parker – E.P. Clef Records (1955)
2) “Cosmic Ray” 3:20

Opgenomen Fulton Recording Studios N.Y.C. op december 1952
Compositie van Charlie Parker

Charlie Parker (19201955) Alt-saxofoon
Hank Jones (1918-2010) Piano
Teddy Kotick (1928-1986) Bass
Max Roach (1924-2007) Drums


art farmer – modern art (1958)
3) “mox nix” 4:40

Opgenomen: Nola’s Penthouse Studio N.Y.C. september 1958
Compositie van Art Farmer

Art Farmer (1928-1999) Trompet
Benny Golson (1929) Tenor-saxofoon
Bill Evans (1929-1980) Piano
Addison Farmer (1928-1963) Bass
Dave Bailey (1926-????) Drums

Art Farmer speelt op dit album samen met zijn tweeling broer Addison die de bas bespeelt. Addison overleed toen hij 34 was, vijf jaar later.


oliver nelson – meets oliver nelson (1959)
4) “passion flower” 6:52

Opgenomen: Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs new jersey op 30 october 1959
Compositie Billy Strayhorn

Oliver nelson (1932-1975) Tenor-saxofoon
Kenny Dorham (1924-1972) Trompet
Ray Bryant (1931-2011) Piano
Wendell Marshall (1920-2002) Bass
Art Taylor (1929-1995) Drums


charlie parker – plays cole porter (1954)
5) “I get a Kick Out of you” 3:36
6) “My heart belongs to daddy” 3:20

Opgenomen Fulton Recording Studios N.Y.C. 1954

Charlie Parker (19201955) Alt-saxofoon
Walter Bishop (1927-1998) Piano
Billy Bauer (1915-2005) Gitaar
Teddy Kotick (1928-1986) Bass
Arthur Taylor (1929-1995) Drums

Charlie Parker is nooit de man geweest van één stijl. De blues maakten de kern uit van zijn spel, dat bij elk optreden uitmuntte door zijn originaliteit. Wat hij ook speelde, bebop of cool, de stijlen zijn hem slechts een middel, geen doel.


flip phillips & his orchestra – flip (1953)
7) “swinging for julie and brownie” 3:36

Opgenomen in N.Y.C. op 26 september 1949
Compositie Flip Phillips

Flip Phillips (1915-2001) Tenor-saxofoon
Sonny Criss (1927-1977) Alt-saxofoon
Buddy Morrow (1919-2010) Trombone
John D’Agostino (????) Trombone
Kai Winding (1922-1983) Trombone
Tommy Turk (1927-1981) Trombone
Mickey Crane (????) Piano
Ray Brown (1926-2002) Bass
Shelly Manne (1920-1984) Drums

Flip Phillips begon zijn carrière bij het orkest van Woody Herman in de jaren veertig. Na het opheffen van dit orkest speelde Phillips voor iedereen die hem vroeg hij had geen eigen band. Tot begin jaren vijftig, toen had hij zijn eigen orkest. Aan het eind van de vijftiger jaren trok hij zich wat terug. Maar in 1959 ging hij nog een keer mee met het orkest van Benny Goodman voor een tournee door Europa.


Flip Phillips & his orchestra – flip wails (1956)
8) “i’ve got my love to keep me warm” 3:05

Opgenomen N.Y.C. 8 maart 1951
Compositie van Irving Berlin

Flip Phillips (1915-2001) Tenor-saxofoon
Bill Harris (1916-1973) Trombone
Harry Edison (1915-1999) Trompet
Billy Bauer (1915-2005) Gitaar
Hank Jones (1918-2010) Piano
Ray Brown (1926-2002) Bass
Buddy Rich (1917-1987) Drums


bill evans – loose blues (1982)
9) “fudgesickle built for four” 4:31

Opgenomen Nola Penthouse Sound Studios New York City op 21 augustus 1962
Compositie van Bill Evans

Bill Evans (1929-1980) Piano
Zoot Sims (1925-1985) Tenor-saxofoon
Jim Hall (1930-2013) Gitaar
Ron Carter (1937) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

Vanwege enkele problemen tijdens het opnameproces werden de resultaten oorspronkelijk opgeschort en verloren voor een paar decennia. Deze CD heruitgave laat horen dat de muziek eigenlijk veel beter was dan oorspronkelijk gedacht. Het is jammer dat Bill Evans en Zoot Sims nooit opnieuw samen opnamen hebben gemaakt.


shelly manne – shelley manne 2-3-4 (1962)
10) “slowy” 5:36

Opgenomen New York City op 5 februari 1962
Compositie van David Raksin

Shelley Manne (1920-1984) Drums
Coleman Hawkins (1904-1969) Tenor-saxofoon
Hank Jones (1918-2010) Piano
George Duvivier (1920-1985) Bass

2-3-4 was geen typisch album voor drummer Shelley Manne. Hij associeerde zich voornamelijk met West Coast jazz. Maar om dit te doorbreken vloog hij op 5 februari 1962 van Los Angeles naar New York City, in overleg met producer Bob Thiele, om herenigd te worden met baanbrekende tenorsaxofonist Coleman Hawkins en pianist Hank Jones, met wie hij allebei had opgenomen op verschillende tijdstippen in de jaren 40.


charlie Parker – with strings (1955)
11) “If I Should lose you” 2:50
12) “summertime” 2:49

Opgenomen New York City op 30 november 1949
Compositie 11) van Ralph Rainger

Compositie 12) van George Gershwin

Flip Phillips (1915-2001) Tenor-saxofoon
Mitch Miller (1911-2010) Oboe
Stan Freeman (1920-2001) Piano
Ray Brown (1926-2002) Bass
Buddy Rich (1917-1987) Drums
Many People: Strings
Jimmy Carroll: Dirigent – Arrangeur

Onder leiding van producer Norman Granz ging een lang gekoesterde wens in vervulling voor Charlie Parker om een plaat op te nemen met violen. In totaal werden er 14 tracks vastgelegd. De eerste sessie was op 30 november 1949 en de tweede sessie was juli 1950.


paul gonsalves – ellingtonia moods and blues (1960)
14) “way way back” 5:07

Opgenomen New York City op 29 februari 1960
Compositie van Johnny Hodges

Paul Gonsalves (1920-1974) Tenor-saxofoon
Johnny Hodges (1906-1970) Tenor-saxofoon
Mitchell Wood (1919-1987) Trombone
Jimmy Jones (1918-1982) Piano
Al Hall (1915-1988) Bass
Oliver Jackson (1933-1994) Drums

Op Johnny Hodges’s compositie ‘Way Way Back’ staat een indrukwekkende trombone solo op van Mitchell Wood.


Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Radio Riverside

Thema door Anders Norén