Radio Riverside

"Uit de Tijd van Toen…"

Aflevering 134

BUDDY HOLLY HAD GELUKKIG MAAR EEN SHOWPAK

Een lange, wat slungelige knaap was hij op de eerste foto die ik van hem zag, van z’n sport jasje waren de bovenste twee knopen dicht, hij had een wit overhemd aan, hij grijnsde op weerloze wijze en ’t meest verbijsterde me nog die grote zwarte uilenbril onder het wat krullende, nauwelijks gevetkuifde haar, dat is Buddy Holly (1936-1959). 

Hij heeft op onherstelbare wijze m’n leven beïnvloed. Nooit heb ik hem gezien of sterker nog gesproken. Hij was al tien jaar dood, toen ik kennis met hem maakte met zijn singletje ‘Peggy Sue’. Voordien wist ik niets van Buddy Holly, en rock & roll betekende voor mij een groot aantal elkaar snel in herinnering opvolgende lekkere tot diep ontroerende deuntjes, maar na ‘Peggy Sue’ was ik verloren.

Sindsdien heb ik altijd koortsachtig zitten uitpluizen wie Buddy Holly was en wat hij in de 22 jaar van z’n leven gedaan had: de mens die dat uit alles herkenbare, wat melancholieke warme stemgeluid op de platen liet vastleggen, die poseerde voor al die vergeelde foto’s, en die het lef had op te treden met een bril in dat glamour-tijdperk van Elvis Presley, Pat Boone, Paul Anka en The Everly Brothers. Waarom? Misschien de magie van een dode popster? Maar vanwaar die magie rond een dode popster? 

Omdat hij zo’n ‘gewoon’ was, en niet (als Presley) te mooi om waar te zijn, te ver weg om tastbaar te zijn , te kunstmatig imiteerbaar te zijn? Die bril, dat gezicht, die stem, de glasheldere, zelfgeschreven songs…. Niemand op school leek op Elvis, maar naast je zat een jongen die op Buddy leek. En dat is volgens mij de magie van Buddy Holly.


buddy holly – peggy sue & everyday (1957)
radioriverside 60PLUS

buddy holly & the crickets

‘Peggy Sue’ is geschreven door Buddy Holley’s drummer Jerry Allison en zijn producer Norman Petty. Het werd in dat jaar op de plaat gezet door Buddy Holly & The Crickets. Het werd als hun zesde single uitgebracht op 20 september 1957, met op de b-kant ‘Everyday’.


charles aznavour – you’ve got to learn (1974)

riverside 60PLUS

Begin jaren zestig had Charles Aznavour een paar hits in Nederland. Zijn grote roem in ons land kwam echter pas zo’n tien jaar later. Met liedjes afwisselend in het Frans en Engels. De Engelstalige L.P. “A Tapestry of Dreams” stond zeventien weken in de L.P. Top 50. Van dit album kwam twee klassiekers van hem “Yesterday When I was Young” en “She” maar ook het fraaie “You’ve Got to Learn”.


creedence clearwater revival – lodi (1969)

radio riverside 60PLUS

Green River is een album uit 1969 van de Amerikaanse rock formatie Creedence Clearwater Revival. Het is het derde album van de band en is de opvolger van Bayou Country (1969). Het is het middelste van drie albums die de band in 1969 uitbracht. “Lodi” geschreven door de belangrijkste man van de groep gitarist, zanger, schrijver en ook nog de producer John Fogerty.


buddy holly – heartbeat (1959) & well…all right (1959)

radioriverside 60PLUS

“Heartbeat” is een rockabilly-nummer geschreven door Bob Montgomery, een vriend van Buddy Holly en Norman Petty zijn manager. Buddy nam het in augustus 1958 op. Het tweede nummer is het bekende “Well…All Right” stond op de B-kant. “Heartbeat” was de lasste single die tijdens zijn leven is uitgebracht, deed in Amerika niet veel. Maar in Engeland had het veel invloed op de muziek daar.


donnie elbert – what can i do (1957) 

radioriverside 60PLUS

Donnie Elbert een Amerikaanse soulzanger en liedjesschrijver die een zangcarrière had midden jaren vijftig tot halverwege de jaren zeventig. Hij had met zijn aparte falset stem weinig succes, ondanks dat veel van zijn nummers later zijn gecoverd door menig soul artiest uit Philadelphia. Hij overleed in 1989 52 jaar oud.


procol harum – homburg (1967)

radio riverside 60PLUS

De bandnaam Procol Harum werd verzonnen door hun manager Guy Stevens, naar de Birmese kat van platenproducer Gus Dudgeon.
Procol Harum’s eerste single was “A Wither Shade of Pale”. Het een verpletterend succes en één van de grootste hits in 1967.
In dat zelfde jaar kwam de opvolger “Homburg”. Het nummer werd geschreven door zanger/pianist Gary Brooker en vaste tekstschrijver van de band Keith Reid. Hoewel het minder Bach-invloeden heeft dan zijn voorloper, kreeg de plaat toch enige kritiek dat het te veel zou lijken op “A Wither Shade of Pale”. Dat nam niet weg dat de single het goed deed in de internationale hitparades.


buddy holly – love is strange (overdub 1968)

radio riverside 60PLUS

“Love is Strange” is een crossover hit van het Amerikaanse Rhythm and Blues duo Mickey & Sylvia uit het jaar 1956. Vele artiesten hebben dit gecoverd de bekendste is wel van de Everly Brothers. Maar ook Buddy Holly deed een poging om het op de plaat te krijgen dat was in 1959. Verder dan een demo opname is het niet gekomen. In 1968 zette producer Norman Petty het op de plaat de oude stem met nieuwe begeleiding, dat noemen ook wel een overdub.


rob hoeke boogie woogie quartet – walkin’ the rock (1963)

radioriverside 60PLUS

Rob Hoeke werd in 1939 geboren in Haarlem. Op zijn 14e kwam Rob in aanraking met muziek. Hij leerde zichzelf piano spelen en formeerde in 1957 met onder andere zijn drummende broer Paul het Rob Hoeke Boogie-Woogie Quartet. Daarmee werd hij al snel bekend in de regio. In de jaren erna verwierf het kwartet landelijke bekendheid. Zo behaalde het tussen 1960 en 1963 de finale van het Loosdrecht Jazz Concours. Dit resulteerde in een platencontract bij Philips. Op dit album bespeelt Rob Hoeke zowel de piano als een vreemd soort orgel een ‘philicorda’, zoals je hoort op “Walkin’ the Rock”.


j.j.cale – articial paradise 4:06

radioriverside PLUS60

Het tiende album bevat weer lekkere niets aan de hand muziek van rootsrocker J.J.Cale. Op dit album lig vooral weer de nadruk op zijn sublieme gitaarwerk, dus gelukkig minder aandacht voor synthesizer invloeden van zijn vorige album ‘Travel Log‘.


Buddy holly – maybe baby & tell me how

radioriverside 60PLUS

Buddy Holly nam solo platen op, maar ook met zijn begeleidingsband The Crickets met Jerry Allison achter de drums en bassist Joe Mauldin. De single Maybe Baby’‘ en op de b-kant ‘Tell Me How”werd opgenomen op 29 september 1957 de plaat eindigde overal hoog op de hitlijsten. Het gebeurde vaak dat Buddy in de lijsten stond onder zijn eigen naam, maar ook als Buddy Holly & The Crickets.


muddy waters – Single 1948
I Can’t be Satisfied & 
i feel like going home 

In de jaren vijftig en zestig was Muddy Waters de onbetwistbare koning in het rijk van de Chicago blues. Hij was een van de allerbeste slide gitaristen en zangers in de bluesmuziek, een charismatische artiest op het podium. Zijn optredens waren zeer opwindend, zijn muziek dreef het publiek tot een kolkende massa, met een enorme sensuele beleving op de dansvloer. Een hele vroege opname van Muddy ‘zijn echte naam was McKinley Morganfield‘ is er een uit april ’48 opgenomen bij het label ‘Aristocrat Records’ ‘I Can’t be Satisfied’ en ‘I Feel Like Going On’. Muddy wordt hierop bijgestaan door bassist Ernest “Big” Crawford.


Buddy holly – a) listen to me (1958)
 b) peggy sue got married (1958)
c) that’ll be the day (1958)

radioriverside 60PLUS

Van alle zangers die via de rock ‘n’ roll in de wereld van de popmuziek terecht kwamen, lijkt Buddy Holly over de grootste visie te hebben beschikt. Hij leek beter dan wie ook aan te voelen wat je binnen iets meer dan twee minuten als gitaar spelende zanger kon doen onder begeleiding van gitaar, bas en drums en met versterking van verschillende keyboards en achtergrondkoortjes. Hij had het geluk in Jerry Allison een drummer te vinden die even vrijdenkend was als hij, graag nieuwe dingen probeerde en bereid was zich te voegen naar het ritme van Holley’s gitaar en de stemming die door Holly’s stem werd bepaald.

riverside radio 60PLUS

Jerry Allison (1939) vriend en drummer van Buddy Holly

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Radio Riverside

Thema door Anders Norén