radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Riverside Jazz 184

de man met het groene overhemd

Het was het groene overhemd. Charlie Parker was een onstuimig genie, Thelonious Monk een tegendraadse zot en Charles Mingus een geboren rebel. Maar Miles Davis was de enige met een groen overhemd. Hij droeg het op de hoesfoto van “Milestones”, een van het handje volle albums uit de late jaren vijftig waardoor hij van een getalenteerde bebop muzikant veranderde in een machtige en onbereikbare halfgod.

Die hoes verborg muziek die nog nooit eerder was gehoord: een vorm van jazz dien zowel warmbloedig als hoogst geraffineerd was, die nauwgezet was uitgewerkt en tegelijkertijd barstte van geïmproviseerde magie.


De muziek was van een aristocratische ingetogenheid en verkondigde tegelijkertijd zonder schroom de toekomst. Dat groene overhemd was een perfect symbool voor Miles Davis’ onstilbare verlangen om de coolste man ter wereld te zijn.

Het symboliseerde echter meer dan alleen een schoonheidsideaal: het vertegenwoordigde een complete levenshouding.

(tekst van richard williams 1993)


Radio Riverside wordt elke zondagavond uitgezonden via Radio Bodegraven, van 22:00 tot 23:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.


miles davis – milestones (1958)
1) “milestones” 5:46

Opgenomen Columbia 30th Street Studio N.Y.C. op 4 februari 1958
Compositie van Miles Davis

Miles Davis (1926-1991) Trompet
John Coltrane (1926-1965) Tenor-saxofoon
Cannonball Adderley (1928-1975) Alt-saxofoon
Red Garland (1923-1984) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

De muziek was van een aristocratische ingetogenheid en verkondigde tegelijkertijd zonder schroom de toekomst. Dat groene overhemd was een perfect symbool voor Miles Davis’ onstilbare verlangen om de coolste man ter wereld te zijn.
Het symboliseerde echter meer dan alleen een schoonheidsideaal: het vertegenwoordigde een complete levenshouding.


bennie green – walking down (1956)
2) “it’s you or no one” 5:45

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 29 juni 1956
Compositie van Jule Styne uit 1948

Bennie Green (1923-1977) Trombone
Eric Dixon (1930-1989) Tenor-saxofoon
Lloyd Mayers (1929-????) Piano
Sonny Wellesley (????) Bass
Bill Englisch (1925-????) Drums

Een verrassend goed album van deze bijzondere uit Chicago komende trombonist Bennie Green.


ike quebec – it might as well be spring (1964)
3) “easy – don’t hurt” 6:06

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 9 december 1961
Compositie van Ike Quebec

Ike Quebec (1918-1963) Tenor-saxofoon
Freddie Roach (1931-1980) Orgel
Milt Hinton (1910-2000) Bass
Al Harewood (1923-2014) Drums

Tenor-saxofoonspeler Ike Quebec stond -na lange tijd consequent zijn carrière om zeep te hebben geholpen omdat hij niet van het spul kon afblijven- in de vroege jaren zestig voor een wereldwijde doorbraak. Op Blue Note verschenen kort na elkaar een reeks albums op die allemaal bijzonder goed verkochten: Heavy Soul (1961), It Might As Well Be Spring (1961), Easy Living (1962), Soul Samba (1962). Maar het noodlot sloeg toe, Ike overleed in 1963 aan longkanker.


phil woods & gene quill – phil & quill (1957)
4) “black cherry fritters” 5:31

Opgenomen Rudy van Gelder Studio hackensack New Jersey op 29 maart 1957
Compositie van Phil Woods

Phil Woods (1931-2015) Alt-saxofoon
Gene Quill (1927-1988) Alt-saxofoon
George Syran (1928-2004) Piano
Teddy Kotick (1928-1986) Bass
Nick Stabulas (1929-1973) Drums

In 1957 namen de alt-saxofonisten Phil Woods en Gene Quill bij drie opname sessies zo’n 30 nummers op met verschillende secties. Dat resulteerde in twee volwassen albums die goed verkochten voor het platenlabel Prestige. In de sectie verder George Syran-piano, Teddy Kotick-bas en drummer Nick Stabulas. Met deze ritme sectie speelde Woods eind jaren vijftig meestal.


duke ellingotn - john coltrane
JOHN COLTRANE & DUKE ELLINGTON (1963)
5) “IN A SENTIMENTAL MOOD” 4:17

Opgenomen: Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 26 september 1962

Compositie van Duke Ellington uit 1935

 

John Coltrane (1926-1967) Tenor-saxofoon
Duke Ellington (1899-1974) Piano
Aaron Bell (1922-2003) Bass
Elvin Jones (1927-2004) Drums

Duke Ellington (1899, Washington, D.C.), bijnaam The Duke, is een jazz-componist, -zanger en -pianist en wordt door menig kenner gezien als een van de grootste invloeden op de muziekgeschiedenis.


dave bailey quintet - reaching out (1961)
The Dave Bailey Quintet – Reaching out (1961
6) “Our Miss Brooks” 6:45

Opgenomen Bell Sound Studios N.Y.C. op 15 maart 1961

Compositie van Harold Vick

Dave Bailey (1926) Drums
Frank Haynes (1928-1965) Tenor-saxofoon
Billy Gardner (????) Piano
Grant Green (1935-1979) Gitaar
Ben Tucker (1930-2013) Bass

“Reaching Out” is een album van jazzdrummer Dave Bailey dat oorspronkelijk werd uitgebracht op het label Jazztime in 1961. Het album is opmerkelijk omdat het enkele van de vroegst opgenomen uitvoeringen van gitarist Grant Green bevat en opnieuw werd uitgebracht onder Green’s naam als Green Blues in 1973.


art pepper - the art of pepper (
art pepper – the art of pepper vol. 1 (1957)
7) “webb city” 4:35

Opgenomen Los Angeles op 1 april 1957

Componist: Bud Powell

Art Pepper (1925-1982) Alt-saxofoon
Carl Perkins (1928-1958) Piano
Ben Tucker (1930-2013) Bass
Chuck Flores (1935) Drums


bill evans trio - how my heart sings
Bill Evans – How my heart sings (1962)
8) “Show-type-tune” 4:20

Opgenomen Sound Makers Studio N.Y.C. op 29 mei 1962
Compositie van Cole Porter

Bill Evans (1929-1980) Piano
Chuck Israels (1936) Bass
Paul Motian (1931-2011) Drums

Bill Evans was één van de grootste jazz pianisten. Met zijn geraffineerde akkoorden en vooral zijn improvisaties sloeg hij een brug tussen alles wat er in de jazz vóór hem gedaan was op pianogebied. Van Nat King Cole tot Dave Brubeck. Klassieke muziek, moderne improvisaties en swing aller ging naadloos in elkaar over.


herbie mann - east coast jazz / 4
herbie mann – east coast jazz (1954)
9) “the things we did last summer” 4:15

Opgenomen Brixton Road Studio London 1954
Compositie van Jule Styne

Herbie Mann (1930-2003) Fluit
Benny Weeks (????) Gitaar
Keith Hodgson (????) Bass
Lee Rockey (1926-2002) Drums


miles davis – milestones (1958)
10) “straight no chaser” 10:40

Compositie van Thelonious Monk uit 1951

Altijd je tijd vooruit blijven, dat was Miles Davis’ motto. De meeste jazzmusici komen niet verder dan het tot uitdrukking brengen van hun eigen karakter door middel van hun instrument, in een omgeving die wordt bepaald door het genre waarin ze toevallig hun muziek beoefenen. Daarnaast is er een veel kleinere groep componisten en arrangeurs die zelf bepalen waarin de spelers worden ingezet. En dan is er nog een derde categorie die geen naam heeft. In die categorie hoorde Miles Davis thuis.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32