Radio Riverside

"Uit de Tijd van Toen…"

Riverside Jazz 168

de norse dichter van de baritonsax

Gerry Mulligan (1927-1996). Zijn eerste succesverhaal schreef hij samen met Gil Evans, George Russell en John Lewis door de geboorteakte van de cooljazz te ondertekenen en zo bij te dragen tot een van de meest vernieuwende ervaringen van de moderne jazz. Namelijk de opnames van het legendarische Miles Davis Nontet in 1949 voor Capitol Records.

Zijn tweede succesverhaal was in 1952 het uitvinden van een nieuwe vorm van kamerjazz. Maar met de vensters wagenwijd open voor invloeden van buitenaf: het pianoloze kwartet waarin hij de verbazingwekkende subtiele kunst van meerstemmigheid ontwikkelde, en het gevoel voor muzikale ongedwongenheid.

Gerry Mulligan, een muzikant met het totaalpakket.


radio riverside jazz

gerry mulligan – gerry mulligan quartet (1953)
1) “Line for lyons” 2:31
2) “the lady is a tramp” 3:12

3) “moonlight in vermont” 4:06

Opnamendata’s
1) “The Blackhawk San Francisco 2 september 1952
2 & 3) Radio Recorders Hollywood 3 januari 1953

Composities
1) Gerry Mulligan

2) Richard Rodgers uit 1937
3) Karl Suessdorf uit 1944

Gerry Mulligan (1927-1996) Baritone-saxofoon
Chet Baker (1929-1988) Trompet
Carson Smith (1931-1997) Bass
Chico Hamilton (1921-2013) Drums

Gerry Mulligan richtte in 1952 een kwartet op zonder piano. Met Chet Baker-trompet, Carson Smith-bas, Chico Hamilton-drums. Het was een ongebruikelijke formule voor die tijd en het kwartet produceerde bovendien een heel eigen sound. Het speelde met een opvallende gedempte dynamiek, vergelijkbaar met die van een gestreken contrabas. Mulligan en Baker waren bovendien gelijkgeïnspireerde. Het was kamerjazz, gebaseerd op verzorgde arrangementen van Gerry Mulligan. Meestal sierlijke thema’s, met verfrissende melodieën, onder meer; “Line for Lyons”, “The Lady is a Tramp” en het mooie “Moonlight in Vermont”.


radio riverside jazz
blue mitchell – blue soul (1959)
4) “nica’s Dream” 6:32

Opgenomen in New York City op 28 september 1959
Compositie van Horace Silver

Blue Mitchell (1930-1979) Trompet
Curtis Fuller (1934) Trombone
Jimmy Heath (1926) Tenor-saxofoon
Wynton Kelly (1931-1971) Piano
Sam Jones (1924-1981) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

Richard Allen Mitchell had de mooie bijnaam Blue. Daarom ook een titel voor zijn derde album als leider “Blue Soul” uitgebracht door het label “Riverside”. Nica’s Dream is een compositie van pianist Horace Silver vernoemd naar Barones Pannonica Koenigswarter, zij was in de jaren vijftig de beschermvrouw voor een aantal jazz muzikanten die er een poosje tussen uit wilden, zoals Thelonious Monk. Ze konden op haar kosten dan weer tot zich zelf komen. Deze barones was zeer vermogend.


radio riverside jazz
sonny rollins – & the contemporary leaders (1958)
5) “in the chapel in the moonlight” 6:39

Opgenomen Contemporary’s Studio Los Angeles CA oktober 1958
Compositie van Billy Hill uit 1936

Sonny Rollins (1930) Tenor-saxofoon
Hampton Hawes (1928-1977) Piano
Barney Kessel (1923-2004) Gitaar
Leroy Vinnegar (1928-1999) Bass
Shelley Manne (1920-1984) Drums

Het album “The Contemporary Leaders” van Sonny Rollins staat vol met klassieke werken en smaakvolle improvisaties. Maar het was gelijk zijn laatste die hij opnam. Rollins ging er drie jaar tussen uit, om nieuwe dingen te ontdekken, en om zijn spel te veranderen. Zijn terugkeer was in 1962 met het album “The Bridge”.


radio riverside jazz
sonny rollins – the bridge (1962)
6) “you do something to me” 6:45

Opgenomen RCA-Victor Studio B New York City op 13 februari 1962
Compositie van Cole Porter uit 1929

Sonny Rollins (1930) Tenor-saxofoon
Jim Hall (1930-2013) Gitaar
Bob Cranshaw (1932-2016) Bass
Ben Riley (1933-2017) Drums

Na een sabbatical van drie jaar kwam Sonny Rollins met zijn vernieuwende album “The Bridge”. Pianoloos (is meer gedaan), maar wel met stergitarist Jim Hall. Het album kreeg wel wat wat kritiek te verduren, het had niet die revolutionaire verandering die velen verwachten. Maar het was wel de start voor de Free-Jazz die saxofonist Ornette Coleman verder uitbouwde.


radio riverside jazz
howlin’ wolf – moanin’ in the moonlight (1959)
7) “Goin’ back home” 2:45 (1957)
8) “i asked for water” 2:51 (1956)

Opgenomen Chess Recordings Chicago
Composities van Chester Burnett aka Howlin’ Wolf

Howlin’ Wold (1910-1976) Zang en harmonica
Willie Dixon (1915-1992) Bass
Willie Johnson (1923-1995) Rhythm gitaar
Otis Smothers (1929-1993) Lead Gitaar
Henry Gray (1925) Piano
Hosea Lee Kennard (????) Piano op 8
Earl Philllips (1920-1990) Drums op 8

“Moanin’ in the Moonlight” was het debuutalbum van de Amerikaanse blueszanger Howlin’ Wolf. Het was een compilatie van eerder uitgegeven singles van Chess Records.


radio riverside jazz
jimmy smith – prayer meetin’ (1964)
9) “prayer meetin'” 5:37

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 8 februari 1963
Compositie van Jimmy Smith

Jimmy Smith (1925-2005) Orgel
Stanley Turrentine (1934-2000) Tenor-saxofoon
Quentin Warren (????) Gitaar
Donald Bailey (1933-2013) Drummer

Een glansrol van tenorist Stanley Turrentine, hij was wel gewend om met een organist te spelen. Hij was getrouwd met Shirley Scott, een organiste die in 1958 voor Prestige haar platen debuut had gemaakt.


radio riverside jazz
art pepper – meets the rhythm section (1957)
10) “you’d be so nice to come home to” 5:28

Opgenomen Contemporary’s Studio Los Angeles CA op 19 januari 1957
Compositie van Cole Porter uit 1943

Art Pepper (1925-1982) Alt-saxofoon
Red Garland (1923-1984) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

De LP die alt-saxofonist Art Pepper maakte met de legendarische ritme sectie van Miles Davis Quintet in 1957 in een van de Contemporary’s Studios in Los Angeles. Het is een briljante plaat geworden. Art Pepper is een begenadigd musicus, studeren of oefenen deed hij nooit. Het waaide hem allemaal aan.


radio riverside jazz
gerry mulligan – walking shoes (1977)
11) “blues for gerry” 8:34

‘Live” opgenomen ergens in New York City in 1977
Compositie van Lionel Hampton

Gerry Mulligan (1927-1996) Baritone-sax
Lionel Hampton (1908-2002) Vibrafoon
Hank Jones (1918-2010) Piano
Bucky Pizzarelli (1926) Gitaar
George Duvivier (1920-1985) Bass
Grady Tate (1932-2017) Drums

Gerry Mulligan trad in de jaren zeventig samen met vibrafonist Lionel Hampton veel op. Uitverkochte concertzalen als gevolg. Veel swing, maar dat kan je wel aan Hampton overlaten. Veel van die optredens zijn opgenomen, verzameld en uitgegeven op allerlei compilaties.


radio riverside jazz
john coltrane – al cohn – zoot sims – hank mobley
tenor conclave (1957)
12) “bob’s boy” 8:09

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 7 september 1956
Compositie van Hank Mobley

John Coltrane (1926-1967) Tenor-saxofoon
Al Cohn (1925-1988) Tenor-saxofoon
Zoot Sims (1925-1985) Tenor-saxofoon
Hank Mobley (1930-1986) Tenor-saxofoon
Red Garland (1923-1984) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
Art Taylor (1929-1995) Drums

“Tenor Conclave” is een gezamenlijk album van de tenor-sax bespelers John Coltrane, Al Cohn, Zoot Sims en Hank Mobley, de jongste van het viertal. Met de ritme sectie waren zij met zevental in de studio van Rudy van Gelder. De opnames waren op 7 september 1956. Tijdens de opnames waren ze gemiddeld 29 jaar, pianist Red Garland was de oudste, Paul Chambers bassist was de jongste. Het gehele stel is niet oud geworden. De laatste, drummer Art Taylor, overleed in 1995 . Het is opmerkelijk dat de jazz-muzikanten in die tijd niet oud werden. Drugs en alcohol waren meestal de reden van vroeg overlijden. De genoemde van daarnet waren gemiddeld 54 jaar.


radio riverside jazz
jackie mclean – lights out (1956)
13) “Lights out” 12:57

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 27 januari 1956
Compositie van Jackie Mclean

Jackie McLean (1931-2006) Alt-saxofoon
Donald Byrd (1932-2013) Trompet
Elmo Hope (1923-1967) Piano
Doug Watkins (1934-1962) Bass
Art Taylor (1929-1995) Drums

Dit album van Jackie Mclean is geen meesterwerk, maar er valt genoeg op te beleven. Vooral het titelnummer wat, met bijna 13 minuten, een langzame blues is. De blazers geven ook de pianist voldoende ruimte om te soleren.


radio riverside jazz
wayne shorter – juju (1965)
14) “twelve more bars to go” 5:27

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 3 augustus 1964
Compositie van Wayne Shorter

Wayne Shorter (1933) Tenor-saxofoon
McCoy Tyner (1938) Piano
Reggie Workman (1937) Bass
Elvin Jones (1927-2007) Drums

Het debuutalbum bij Blue-Note van tenor-saxofoon speler Wayne Shorter, was het Coltrane-achtige “Night Dreamer”. Het was veelbelovend. Het album “Juju” vier maanden later opgenomen zou Wayne Shorter een kans bieden op grotere persoonlijke voldoening, na een tijd waarin hij, hoe groots ook, toch altijd in de schaduw van anderen had moet opereren. Alle zes stukken zijn door Shorter geschreven en hij verlegt op elk daarvan de grenzen.

Bij deze plaat heb ik in mezelf naar manieren gezocht om mezelf te vermaken. Tegelijkertijd probeerde ik me verder te ontwikkelen in mijn persoonlijkheid zoals die in muziek kan worden uitgedrukt”
                                                                               (wayne shorter, 1964)


radio riverside jazz
howlin’ wolf – howlin’ wolf (1962)
15) “Goin’ down slow” 4:02 (1960)
16) “spoonful” 2:45 (1960)

Opgenomen voor Chess Recordings Chicago
Composities van James B.Oden en Howlin’ Wolf

Howlin’ Wolf (1910-1976) zang en gitaar
Willie Dixon (1915-1992) Bass
Hubert Slim (1931-2011) Lead gitaar
Jimmy Rodgers (1924-1997) Rhythm gitaar
Henry Gray (1925) Piano
Sammy Lay (1935) Drums

Otis Spann (1924-1970) Piano op 16
Fred Below (1926-1988) Drums op 16

Net zoals het album voor de break van Howlin’ Wolf is ook dit album een compilatie van vele singles. Die begin jaren zestig zijn uitgegeven door Chess Records in Chicago. Eigendom van de gebroeders Leonard en Phil Chess die dit platenlabel oprichtte in 1950. Deze twee broers kwamen uit Polen in 1928 en waren van Joodse afkomst.


radio riverside jazz
kenny dorham – the arrival of……..(1960)
17) “butch’s Blues” 3:37

Opgenomen New York City op 10 januari 1960
Compositie van Kenny Dorham

Kenny Dorham (1924-1972) Trompet
Charlie Davis (1933-2016) Baritone-sax
Tommy Flanagan (1930-2001) Piano
Edward “Butch” Warren (1939) Bass
Arnold “Buddy” Enlow (1933-1988) Drums

Kenny Dorham trompetist. Op zijn album “The Arrival” uit 1960, krijgt bassist Edward Warren een hoofdrol met het mysterieuze nummer “Butch Blues”. Butch was zijn bijnaam.


radio riverside jazz
Ton van de Geijn Quintet – school’s out (1992)
18) “star-crossed lovers” 5:59

Opgenomen Studio Monster Nederland op 1 & 2 september 1992
Compositie van Duke Ellington

Ton van der Geijn – Baritone-sax
Toon de Gouw – Trompet
Gé Bijvoet – Piano
Marc van Rooij – Bass
Chris Strik – Drums

Zonder vaste formatie ging Baritonsaxofonist Ton van der Geijn in september 1992, de studio van Max Bolleman in. Deze had hem uitgenodigd voor een sessie. Van der Geijn liet deze kans niet liggen, al hoewel hij weinig optrad. Hij was leraar aan de Jazz Academie in Roosendaal, nodigde hij zijn oud collega-docenten uit om deze klus te klaren.


radio riverside jazz
art pepper – art pepper quintet (1954)
19) “deep purple” 3:57

Opgenomen Los Angeles CA op 25 augustus 1954
Compositie van Peter de Rose uit 1939

Art Pepper (1925-1982) Alt-saxofoon
Jack Montrose (1928-2006) Tenor-saxofoon
Claude Williamson (1926-2016) Piano
Mony Budwig (1929-1992) Bass
Larry Bunker (1928-2005) drums

Art Pepper, was een Amerikaanse jazzaltsaxofonist. Hij begon zijn muzikale carrière in de jaren 40, waarin hij speelde met Benny Carter en Stan Kenton. In de jaren 50 werd Pepper een van de toonaangevende muzikanten van de West Coast Jazz, samen met trompettist Chet Bakerbaritonsaxofonist Gerry Mulligandrummer Shelly Manne. 

art pepper – art pepper quintet (1954)
20) “What’s New” 3:24

Opgenomen Los Angeles CA op 25 augustus 1954
Compositie van Bob Haggart uit 1939


radio riverside jazz
cannonball adderley – things are getting better (1959)
21) “groovin’ high” 5:19

Opgenomen Reeves Sound Studio New York City op 28 oktober 1958
Compositie van Julian “Cannonmball” Adderley

Cannonball Adderley (1928-1975) Alt-saxofoon
Milt Jackson (1923-1999) Vibrafoon
Wynton Kelly (1931-1971) Piano
Percy Heath (1923-2005) Bass
Art Blakey (1919-1990) Drums

Op dit album is er een prachtig samenspel te horen tussen Cannonball Adderley en Milt Jackson, en dat komt zeker door de ritme sectie, zij stuwen de beide heren naar grote hoogte, waardoor het plezier van samen muziek maken er vanaf spat.


 

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Radio Riverside

Thema door Anders Norén