radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Riverside Jazz 173

a touch of genius

Terwijl New York het centrum van de bebop was, werd ‘West Coast’ gemakshalve quasi synoniem met cool jazz. Niet helemaal onterecht: bebop is jachtige grote stadsmuziek, uit een klimaat dat te koud afwisselt met te warm; West Coast-musici leven permanent onder palmbomen, en verdienen vaak goed geld in de studio’s van Hollywood.
West Coast jazz is zonniger 
en wat toegankelijker, zoals Dave Brubeck en Paul Desmond, Gerry Mulligan en Chet Baker duidelijk illustreren. Als die laatste Chet is zijn naam, dan ook nog eens begint te zingen, lijkt zelfs de romantiek van de oude jazz standaard te herleven.


Chet Baker quartet – Indian Summer (2007)
The complete concert Concertgebouw amsterdam zaterdagavond 17 september 1955

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Dick Twardzik (1931-1955) Piano
Jimmy Bond (1933-2012) Bass
Peter Littman (1935-1984) Drums

Ik eindigde vorige aflevering dat Chet Baker weer terug ging naar The States. Na zijn eerste periode dat hij door Europa toerde. Maar voor ik weer wat laat horen uit die periode dat hij weer wat albums op nam in Amerika gaan we even nog na die onvergetelijke zaterdagavond 17 september 1955 in het Concertgebouw te Amsterdam. Chet was daar met pianist Dick Twardzik, bassist Jimmy Bond en drummer Peter Littman. Het zijn unieke opnames uit de schatkamers van het Nederlands Jazz Archief.
Ik laat horen de introductie van Chet Baker met daar opvolgend de compositie van Johnny Mandell.


1) ‘Tommyhawk’ 6:10

Johnny Mandel’s ‘Tommyhawk’ wordt gebruikt als een opener voor het concert in Amsterdam op 17 september 1955 met Chet Baker in vuur en vlam. Op het volgende stuk “Indian Summer” hoor je Dick Twardzik’s inventieve spel achter Baker, het wisselt af tussen een kleurrijke tremolo en een schaarse bop.


2) “Indian Summer” 7:54 

Compositie van Victor Herbert uit 1935 

Chet Baker & Jimmy Bond (1955)

Het derde stuk is het fraaie “I’m Glad There is You” gecomponeerd door Jimmy Dorsey en Paul Madeira uit 1941, het is ballad zoals alleen Chet Baker die kan uitvoeren. Het daaropvolgende is er een van de gebroeders Gershwin “But Not for Me”.

3) “I’m Glad There is You” 5:39
4) “But Not for Me” 6:21

Jimmy Bond, Dick Twardzik en Chet Baker


chet baker – chet baker and crew (1957)
5) “Lucius lu” 5:39
6) “something for liza” 4:09

Opgenomen Forum Theater Los Angeles juli 1956
Composities van Phil Urso

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Phil Urso (1925-2008) Tenor-saxofoon
Bobby Timmons (1935-1974) Piano
Jimmy Bond (1933-2012) Bass
Peter Littman (1935-1984) Drums

Vier april 1956 gaat Chet Baker weer naar Amerika. Op 24, 25 & 31 juli juli is Chet weer fris en fruitig in de studio aanwezig voor enkele opnames met tenorist Phil Urso en pianist Bobby Timmons. Ook aanwezig waren Jimmy Bond en drummer Peter Littman die na een hevige ruzie weer terug waren. Er wordt op het album Chet Baker and Crew overwegend stevig boppend gemusiceerd, maar er zijn ook wat ballads bij.


chet baker & art pepper – playboys (1956)
7) ” for minor only” 4:00

Opgenomen Radio Recorders Hollywood CA op 31 oktober 1956
Compositie van Jimmy Heath

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Art Pepper (1925-1982) Tenor-saxofoon
Phil Urso (1925-2008) Tenor-saxofoon
Carl Perkins (1928-1958) Piano
Curtis Counce (1926-1963) Bass
Larance Marable (1929-2012) Drums

Voor een radio omroep had Chet Baker samen met tenorist Art Pepper op 31 oktober een uitstekende bebopsessie, met een geheel vernieuwde ritme sectie. De meeste composities en arrangementen werden geschreven door Jimmy Heath, die zich de productie herinnert als ‘een echte junkie-plaat’ Art Pepper kwam net uit de gevangenis, Chet werd een week na deze sessie opgepakt en pianist Carl Perkins zou twee jaar later overlijden aan en overdosis.


chet baker & russ freeman – the quartet (1956)
8) “summer sketch” 4:40

Opgenomen in Los Angeles CA op 6 november 1956
Compositie van Russ Freeman

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Russ Freeman (1926-2002) Piano
Leroy Vinnegar (1928-1999) Bass
Shelley Manne (1920-1984) drums

Uit de opnames die je hoort van Chet Baker na de terugkomst uit Europa, blijkt dat hij wat krachtigere, bopachtige muziek wil gaan maken. Dat valt in de smaak bij de critici, ze schreven in allerlei jazzbladeren “Chet is teruggekeerd naar de ware jazz”. De nieuwe aanpak is ook te horen op het album The Quartet met leider pianist Russ freeman. “Summer Sketch” is een prachtige ballad geschreven door Russ Freeman.


Drummer Shelley Manne

chet baker & russ freeman – the quartet (1956)
9) “love nest” 4:20

Opgenomen in Los Angeles CA op 6 november 1956
Compositie van Russ Freeman

Het meest geprezen nummer van deze sessie met pianist Russ Freeman, bassist Leroy Finnegar en drummer Shelley Manne, is “Love Nest”. Chet speelt hierop met een demper en blaast een wervelende solo.


Chet Baker & Russ Freeman

chet baker & russ freeman – the quartet (1956)
10) “Lush Life” 4:56

Opgenomen in Los Angeles CA op 6 november 1956
Compositie van Russ Freeman

Het album “The Quartet” waren de laatste opnames met Russ Freeman. De pianist kreeg veel aanbiedingen van andere artiesten o.a. Shelley Manne om voor een redelijk geldbedrag opnames en arrangementen te verzorgen.


Gerry Mulligan Quartet – reunion with chet baker (1958)
11) “people will say we’re in love” 3:43
12) gee baby ain’t i good to you” 3:37

Opgenomen The Coastal Studios New York City december 1957
Compositie 11) Richard Rodgers uit 1943

12) Don Redman uit 1929

Gerry Mulligan (1927-1996) Baritone–sax
Chet Baker (1929-1988) Trompet
Henry Grimes (1935) Bass
Dave Bailey (1926-????) Drums

De reünie van Gerry Mulligan en Chet Baker had zijn magie verloren van een aantal jaren geleden. Maar de twee spelen solide en degelijk. Maar Chet is inmiddels de pianoloze formule ontgroeid en moet zich hoorbaar aanpassen aan Mulligan.


chet baker trio – embraceable you (1995)
13) “what is there to stay” 3:38
14) “on green dolphin street” 3:08

Opgenomen The Coastal Studios New York City 9 december 1957
Compositie 13) Vernon Duke uit 1935
14) Bronislaw Kaper uit 1947

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Dave Wheat (1922-1985) Gitaar
Russ Savakus (????) Bass

Tijdens een sessie op 9 december 1957 van een sextet rondom Chet Baker, bleven na afloop Chet en bassist Russ Savakus in de studio. Bijgestaan door gitarist David Wheat om voor Pacific Jazz een serie vocale tracks vast te leggen die ook langdurig in de archieven zouden blijven. De opnames zijn pas in 1995 op het album “Embraceable You” verschenen. Het klinkt allemaal heel intiem, hoewel Chet de uitputting nabij lijkt.


Chet baker quintet – introduces johnny paces (1959)
15) “yesterdays” 4:58

Opgenomen The Reeves Sound Studios New York City op 30 december 1958
Compositie van Jerome Kern – tekst van Otto Harbach uit 1933

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Johnny Page (1929-1979) Zang
Joe Perle (????) Piano
Vinnie Buke (1921-2001) Bass

Chet Baker werd in december van 1959 bij drie sessies gekoppeld aan zanger Johnny Pace. Een typische Frank Sinatra zanger met een uitgesproken vibrato in zijn stem. Een aanbevolen album van zanger Johnny Pace die hierdoor een glorieuze toekomst voor zich zag en uiteindelijk toch een kleine voetnoot in de jazzgeschiedenis is geworden.


chet baker quartet – it could happen to you (1958)

16) “do it the hard way” 3:03

Opgenomen The Reeves Sound Studio N.Y.C. augustus 1958
Compositie van Richard Rodgers – tekst van Lorenz Hart

Chet Baker (1929-1988) Trompet en Zang
Kenny Drew (1928-1993) Piano
Sam Jones (1924-1981) Bass
Dannie Richmond (1931-1988) Drums

Het album “It Could Happen to Me” die in drie sessies is opgenomen in augustus 1958, is een echte zangplaat van Chet Baker. Op een paar nummers speelt hij helemaal geen trompet, maar kiest hij ervoor om scat te zingen in plaats van een instrumentale solo.

17) “you’re driving me crazy” 2:57

Compositie van Walter Donaldson uit 1930

Verdienstelijke zangplaat van Chet Baker, de keuze die gemaakt zijn briljant vooral de liedselectie.


chet baker quartet – in new york (1959)
18) “Solar” 5:53

Opgenomen The Reeves Sound Studio N.Y.C. september 1958
Compositie van Miles Davis

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Al Haig (1922-1982) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

Eind jaren vijftig maakt Chet Baker een serie platen voor het label Riverside. Het waren vijf heel verschillende platen, met de allerbeste jazz muzikanten die op dat moment in New York aanwezig waren en beschikbaar. Dit album Chet in New York behoorde wel tot de beste uit deze serie van vijf.

19) “blue thoughts” 7:38

Opgenomen The Reeves Sound Studio N.Y.C. september 1958
Compositie van Benny Golson

Deze opnames van het album ‘Chet in New York’ zijn uit september 1958. In die periode speelt de controverse West-Coast- versus East-Coast-jazz, ook wel cool jazz genoemd. Er werden een viertal voortreffelijke hard-bop muzikanten om Chet heen verzameld. Het resultaat is dan ook dat er strak warm-bloedige jazz wordt gemaakt en dat de grenzen tussen cool jazz en de hardbob geheel vervagen.
Op drie van de zeven tracks is tenorist Johnny Griffin naast Baker de tweede belangrijke solist. Hij verkeert in een glanzende vorm, en voor zijn doen speelt hij ingetogen. Luister naar zijn magnifieke interpretatie van de ballad ‘Blue Thought”.


chet baker septet – chet (1959)
20) “it never entered my mind” 4:41

Opgenomen The Reeves Sound Studio N.Y.C. 30 december 1958
Compositie van Richard Rodgers uit 1940

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Kenny Burrell (1931) Gitaar
Paul Chambers (1935-1969) Bass
Connie Kay (1927-1994) Drums

Eind jaren vijftig was Chet Baker een rising star in New York, kreeg lovende recensies de clubs waar hij optrad zaten overvol, en zijn plaat verkoop liep niet slecht. Maar helaas voor Chet lopen ook in New York de handelaars rond, de verleidingen zijn groot.

21) you’de be so nice to come home to” 4:33

Opgenomen The Reeves Sound Studio N.Y.C. 30 december 1958
Compositie van Cole Port er uit 1943

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Pepper Adams (1930-1986) Baritone-sax
Herbie Mann (1930-2003) Fluit
Bill Evans (1929-1980) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
Connie Kay (1927-1994) Drums


chet baker septet – the best of lerner & loewe (1959)
22) “on the street where your live” 8:39

Opgenomen The Reeves Sound Studio N.Y.C. 22 juli 1959
Compositie van Alan jay Lerner & Frederick Loewe

Chet Baker (1929-1988) Trompet
Zoot Sims (1925-1985) Tenor-saxofoon
Pepper Adams (1930-1986) Baritone-sax
Bob Corwin (????) Piano
Earl May (1927-2008) Bass
Clifford Jarvis (1941-1999) Drums

Na de serie van vijf album van Chet Baker bij het platenlabel Riverside speelde Baker steeds vlakker zijn verslaving ging hem opbreken, er werd op hem gejaagd. Hij int zijn honorarium en vertrekt zo snel mogelijk naar Europa. Officieel stond Baker nog onder contract bij Riverside, maar producer Bill Grauer neemt niet meer de moeite on contact op te nemen met de trompettist zonder vaste verblijfplaats.


Noten: Wat informatie gehaald uit het boek ‘Chet Baker’van Jeroen de Valk zonder toestemming.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén