Radio Riverside

"Uit de Tijd van Toen…"

Riverside Jazz 170

from freddie to muddy

De concurrentie was hard. Toen Freddie Hubbard (1938-2008) begin jaren 60 in New York kwam, kreeg hij te maken met een generatie van talentvolle post-bop-trompettisten als Booker Little, Lee Morgan, Blue Mitchell, Thad Jones, Nat Adderley en vele anderen. Maar Hubbards gepolijste toon en zelfverzekerde spel bezorgden hem een vooraanstaande plaats bij collega’s als Herbie Hancock en Eric Dolphy. Ook heeft hij onder eigen naam een serie albums voor Blue-Note gemaakt.


freddie hubbard – open besame (1960)
1) “but beautiful” 6:27

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 19 juni 1960
Compositie van Jimmy van Heusen uit 1947

Freddie Hubbard (1938-2008) Trompet
Tina Brooks (1932-1974) Tenor-saxofoon
McCoy Tyner (1938-) Piano
Sam Jones (1924-1981) Bass
Clifford Jarvis (1941-1999) Drums

Freddie Hubbard had zijn tweeëntwintigste verjaardag pas een paar maanden achter de rug toen hij zijn debuut bij Blue-Note opnam. Sterker: het was pas zijn tweede opnamesessie ooit, maar dat hoor je aan zijn optreden niet af. Naast hem in het kwintet speelde de onderschatte saxofonist Tina Brooks, die al eerder voor het label had opgenomen en twee van de tracks op het album componeerde, waaronder de titelsong “Open Sesame”. Op piano een andere musicus die nog aan het begin van zijn carrière stond: pianist McCoy Tyner, eenentwintig en op het punt om in de band van John Coltrane te gaan spelen, waar hij tot 1965 bleef.


freddie hubbard – goin’ up (1961)
2) “i wished i knew” 7:48

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 6 november 1960
Compositie van William Overton Smith

Freddie Hubbard (1938-2008) Trompet
Hank Mobley (1930-1986) Tenor-saxofoon
McCoy Tyner (1938-) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

Freddie Hubbard’s talent is in de loop van de tijd versterkt met veelzijdigheid en muzikaal vakmanschap.


banjo joe – “poor boy long ways from home”

Opgenomen november 1927 Chicago
Compositie Gus Cannon

Banjo Joe (Gus Cannon 1883-1979) Zang en banjo
Arthur “Blind” Blake (1896-1934) Gitaar

Gustavus Cannon bekend geworden als Banjo Joe was een Amerikaanse bluesmuzikant die meehielp met het populariseren van de toen uitgevoerde muziek stijl de Jug Music. Vertaald was dit muziek uitgevoerd op zelfgemaakte instrumenten zoals flessen, kruiken, wasborden, lepels en botten. Hieruit ontstond de latere skiffle muziek.


alfred g. karnes – “bound for the promised land”

Opgenomen 29 juli 1927 Bristol Tennessee
Compositie Alfred G.Karnes

Alfred Grant Karnes (1891-1958) Zang en gitaar

Alfred Karnes was een Baptisten prediker en gospelzanger. In 1927 reed hij naar Bristol Tennessee in reactie op advertenties van Ralph Peer die op zoek was naar lokale artiesten om op te nemen voor  Victor Records. Karnes nam zes partijen op tijdens de sessies, het hele evangelie, vergezeld van zijn eigen harp en gitaar met de bekendste waaronder “Bound for the Promised Land”, “To the Work” en “Where We’ll Never Grow Old”. Karnes platen verkochten voor hem goed genoeg om nog eens zeven partijen op te nemen voor Victor. Daarna maakte Karnes geen verdere opnames en keerde hij de rest van zijn leven terug naar de kansel in Corbin Kentucky, tot hij stierf in 1958. 


herbie mann – herbie mann plays (1956)
5) “between the devil and the deep blue sea” 4:06

Opgenomen in New York City december 1954
Compositie van Harold Arlen uit 1932

Herbie Mann (1930-2003) Fluit
Benny Weeks (????) Gitaar
Keith Hodgson (????) Bass
Lee Rockey (1926-2002) Drums

Deze sessie is een goed voorbeeld van Herbie Mann van zijn vroegere werk voordat hij zich meer ging ontwikkelen voor de meer wereldse muziek. Dat wil zeggen meerdere stijlen dan alleen de jazz muziek.


herbie nichols – herbie nichols trio (1956)
6) “mine” 4:05

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New jersey op 19 april 1956
Compositie van George Gershwin uit 1933

Herbie Nichols (1919-1963) Piano
Teddy Kotick (1928-1986) Bass
Max Roach (1924-2007) Drums

Hoewel oorspronkelijk niet bekend op het moment van uitgave, hebben Herbie Nichol’s Blue Note-opnames erkenning gekregen als hoogst originele en baanbrekende composities en uitvoeringen. Hij nam drie schitterende pianotrio-albums op vanaf 1955-1956, en voegde er nog aan toe voor Bethlehem Records eind 1957. Nichols kwijnde weg in de vergetelheid na die sessies, hoewel; helaas, net toen hij een volgeling begon te vinden tussen verschillende avontuurlijke, opkomende sterren, werd hij getroffen door leukemie en stierf op 12 april 1963.


freddie hubbard – hub cap (1961)
7) “earmon jr.” 6:17

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 9 april 1961
Compositie van Freddie Hubbard

Freddie Hubbard (1938-2008) Trompet
Julian Priester (1935-) Trombone
Jimmy Heath (1926) Tenor-saxofoon
Cedar Walton (1934-2013) Piano
Larry Ridley (1937) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

“Hub Cap” was het derde album dat Freddie Hubbard opnam voor Blue Note Records en het was de eerste met overwegend originele composities.


chet baker – nightbird (1984)
8) “i’m old fashioned” 9:40

Opgenomen ‘Live’ Buffalo New York op 11 november 1984
Compositie van Jerome Kern op tekst van Johnny Mercer uit 1942

Chet Baker (1929-1988) Zang en trompet
Sal Nistico (1938-1991) Tenor-saxofoon
Lorne Lofsky (1954) Gitaar
Chris Connors (????) Bass
Art Frank (????) Drums

De live opnames die Chet Baker maakte in Buffalo in de staat New York op 11 november 1984, zijn in het algemeen goed te noemen. Alleen is Chet Baker wat kort en de anderen wat te lang te horen.


Sonny rollins – sonny rollins on impulse (1965)
9) “everything happens to me” 11:06

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 8 juli 1965
Compositie van Matt Dennis uit 1940

Sonny Rollins (1930) Tenor-saxofoon
Ray Bryant (1931-2011) Piano
Walter Booker (1933-2006) Bass
Mickey Rooker (1932-2017) Drums

De uitvoeringen op dit album van Sonny Rollins zijn eerste klas, je kan goed horen hoe goed Rollins altijd is geweest. Pianist Ray Bryant vult het spel van Rollins perfect aan, of het nu gaat om begeleiding of solo’s. En dat geldt ook voor bassist Walter Booker en drummer Mickey Rooker.


al cohn – rifftide (1987)
10) “blue monk” 7:46

Opgenomen Sudio 44 Monster Holland op 6 juni 1987
Compositie van Coleman Hawkins

Al Cohn (1925-1988) Tenor-saxofoon
Rein de Graaf (1942) Piano
Koos Serierse (1936-2017) Bass
Eric Ineke (1947) Drums

Anderhalf jaar vóór Al Cohn’s dood van leverkanker in februari 1988 was de tenorsaxofonist op tournee in Europa. In juni 1986 was hij in Monster (Nederland) bezig met het opnemen van Rifftide met de Nederlandse jazzmuzikanten Rein de Graaff (p), Koos Serierse (b) en Eric Ineke (d) in Studio 44 voor het label Timeless. Het is een van de mooiste albums van Cohn’s late periode en een document dat op wonderbaarlijke wijze illustreert wat Cohn speciaal maakte.


andrew hill – judgement (1964)
11) “flea flop” 7:21

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 8 januari 1964
Compositie van Andrew Hill

Andrew Hill (1931-2007) Piano
Bobby Hutcherson (1941-2016) Vibrafoon
Richard Davis (1930) Bass
Elvin Jones (1927-2004) Drums

Andrew Hill was een geweldige en zelfs baanbrekende componist en pianist. Maar de relatief beperkte schaal van zijn innovaties had er waarschijnlijk voor gezorgd dat hij verloren raakte in de shuffle van de jaren 60 free jazz-revolutie.


annie ross – sings a song with Mulligan (1959)
12) “i’ve grown accustomed to your face” 3:02

Opgenomen New York City op 25 september 1958
Compositie van Frederick Loewe op tekst van Alan Jay Lerner uit 1956

Annie Ross (1930) Zang
Gerry Mulligan (1927-1996) Baritone-saxofoon
Art Farmer (1928-1999) Trompet
Bill Crow (1927-????) Bass
Dave Bailey (1926-????) Drums

Zangeres Annie Ross nam in het jaar 1958, samen met Gerry Mulligan het album “Sings a Song with Mulligan” op. Alle tien selecties zijn meer dan de moeite waard maar toch zijn er een aantal composities die er voor mij echt uit springen. Dat zijn in de eerste plaats ‘I’ve Grown Accustomed to Your Face’, waarin de trompet van Art Farmer en de bas van Bill Crow te horen zijn. Maar ook ‘How About You’ met Chet Baker op trompet en Henry Grimes op bas is een genot om te horen.

13) “how about you” 2:53

Opgenomen New York City op 12 december 1957
Compositie van Burton Lane op tekst van Ralph Reed uit 1941

Annie Ross (1930) Zang
Gerry Mulligan (1927-1996) Baritone-saxofoon
Chet Baker (1929-1988) Trompet
Henry Grimes (1935) Bass
Dave Bailey (1926????) Drums


john coltrane & milt jackson – bags & trane (1961)
14) “the late late blues” 9:32

Opgenomen Atlantic Studios New York City op 15 januari 1959
Compositie van Milt Jackson

John Coltrane (1926-1965) Tenor-saxofoon
Milt jackson (1923-1999) Vibrafoon
Hank Jones (1918-2010) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
Connie Kay (1927-1994) Drums

Vibrafonist Milt Jackson en tenorsaxofonist John Coltrane zorgden voor een verrassend complementair team tijdens deze studiosessie in 1959, hun enige gezamenlijke opname. Met een prima back-up door pianist Hank Jones, bassist Paul Chambers en drummer Connie Kay.


harold land – west coast blues (1960)
15) “don’t explain” 4:54

Opgenomen Fugazi Hall San Francisco CA op 18 mei 1960
Compositie van Arthur Herzog Jr. uit 1946

Harold Land (1928-2001) Tenor-saxofoon
Wes Montgomery (1923-1968) Gitaar
Joe Gordon (1928-1963) Trompet
Barry Harris (1929) Piano
Sam Jones (1924-1981) Bass
Louis Hayes (1937) Drums

Dit is het derde album van tenorist Harold, hij is een onder gewaardeerde tenorsaxofonist wiens toon in de loop van de tijd is verhard en waarvan de improvisatiestijl na de jaren zestig werd beïnvloed door (maar geen kopie van) John Coltrane.


muddy waters – The Best of…..(1957)
16) “Honey bee” 3:23
17) “long distane call” 2:41

Opgenomen Chicago Chess Studio op 23 januari 1951
Composities van Muddy Waters

McKinley ‘Muddy Waters’ Morganfield (1913-1983) Zang en gitaar
Walter ‘Little Walter’ Jacobs (1930-1968) Harmonica en gitaar
Ernest ‘Big’ Crawford (1897-1956) Bass

In de jaren vijftig en zestig was Muddy Waters de onbetwiste koning in het rijk van de Chicago-blues. Hij was een van de allerbeste slide-gitaristen en zangers in de bluesmuziek. Een charismatische artiest op het podium, de peetvader van de bluesgemeenschap en een visionaire bandleider die zijn gelijke niet kende.


freddie hubbard – hub-tones (1963)
18) “you’re my everything” 6:38

Opgenomen Rudy van Gelder Studio englewood Cliffs New Jersey op 10 december 1962
Compositie van Freddie Hubbard

Freddie Hubbard (1938-2008) Trompet
James Spaulding (1937) Alt-saxofoon & fluit
Herbie Hancock (1940) Piano
Reggie Workman (1937) Bass
Clifford Jarvis (1941-1999) Drums

Freddie Hubbard’s zesde album is Hub-Tones voor Blue-Note. Er staan vier originelen van Hubbard op, plus een geavanceerde versie van de standaard “You’re my Everything” van Harry Warren. Goed album met zeer goede recensies.


freddie hubbard – ready for freddie (1962)
19) “crisis” 11:34

Opgenomen Rudy van Gelder Studio englewood Cliffs New Jersey op 21 augustus 1961
Compositie van Freddie Hubbard

Freddie Hubbard (1938-2008) Trompet
Bernard McKinney (1932) Euphonium
Wayne Shorter (1933) Tenor-saxofoon
McCoy Tyner (1938) Piano
Art Davis (1934-2007) Bass
Elvin Jones (1927-2004) Drums

“Ready For Freddie” is het werk van een jonge, 24-jarige trompettist Freddie Hubbard die voor het eerst volledig grijpt naar dat moment van bevrijding en zelfbeschikking dat zijn contract als leider met Blue Note mogelijk heeft gemaakt. Zijn eerdere albums voor het label (“Open Sesame”, “Goin ‘Up” en “Hub Cap”) waren een sterke voorbereiding geweest voor zijn latere werk


Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Radio Riverside

Thema door Anders Norén