Warning: include_once(/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/class-abstract-module.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 24

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/class-abstract-module.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 24

Warning: include_once(/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/modules/class-module-page-cache.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 25

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/riverside/wp-content/plugins/hummingbird-performance/core/modules/class-module-page-cache.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /var/www/riverside/wp-content/advanced-cache.php on line 25
Warne Marsh, Kenny Burrell & John Lee Hooker e.v.a. bij Radio Riverside

Radio Riverside

"Uit de Tijd van Toen…"

Riverside Jazz 167

jazz-jazz-jazz

Het woord, uitgesproken, alleen al. JazzJe hoort op een LP een aankondiging van Dizzy Gillespie bij een concert (waarschijnlijk Massey Hall, Toronto 1953): Dzjaaaaaazzzzz! Je ziet elders Louis Armstrong naar je lachen, die enorme smile, hij veegt zijn gezicht af, zet de trompet aan zijn mond en roept je toe: Jazz!

Daar moet heel wat achter zitten, achter die triomfantelijke uitroepen. Daar zít meer achter. Dat zal in geen enkel ander medium dan de muziek zelf onder woorden worden gebracht kunnen worden – zó bijvoorbeeld dat de bladzij van deze site met je gaan meezingen, dat je die ene solo weer hoort die altijd in je aanwezig is.

O, in hoeveel grooves van je geheugen zitten niet die flarden jazz, die je gehoord hebt, de live-optredens, de clubs en de concertgebouwen, de platen. 78, 45, 33, CD etcetera; het netvlies via film en scherm – overal is het jazz, die je tot in merg en been kan raken. De eerste keer dat je Miles Davis hoorde, of Charlie Parker, of Monk, of Stan Getz, of, of, of – een wereld vol blijvende verrassingen.


radio riverside jazz
warne marsh trio – warne marsh (1958)
1) “just squeeze me” 6:39

Opgenomen New York City op 16 januari 1958
Compositie van Duke Ellington uit 1941

Warne Marsh (1927-1987) Tenor-saxofoon
Paul Chambers (1935-1969) Bass
Paul Motian (1931-2011) drums

Cool jazz is een meestal door blanken gespeelde variant van bebop. Een mooi voorbeeld is te horen van tenorrist Warne Marsh op het nummer “Just Squeeze”. Hij zet hierop de toon voor een zachtere, subtielere manier van spelen neer. Nog een voorbeeld van deze stijl van de jazz is “Autumn in New York”, deze komt van zijn album  “Music for Prancing” uit 1957.

radio riverside jazz
warne marsh quartet – music for prancing (1957)
2) “Autumn in new york” 4:58 

Opgenomen Radio Recorders Los Angeles CA op 19 september 1957
Compositie van Vernon Duke uit 1934

Warne Marsh (1927-1987) Tenor-saxofoon
Ronnie Ball (1927-1984) Piano
Red Mitchell (1927-1992) Bass
Stan Levey (1926-2005) drums


radio riverside jazz

john lee hooker – the folklore of……(1961)
3) “Wednesday Evening blues” 3:59

Opgenomen Universal Recording Studios Chicago op 4 januari 1961
Beide composities van John Lee Hooker

John Lee Hooker (1917-2001) Zang en gitaar

John Lee Hooker iss mijn grote bluesheld. Nu wil dat op zichzelf niets zeggen, want elke zestigplusser die als puber elpees kocht van The Animals en Cuby + Blizzards kan “I’m Mad Again” en “Hobo Blues” tot op de dag van vandaag wel dromen. Lang en slepende nummers zijn het. Zo ook “Wednesday Evening Blues”.

4) “my first wife left me” 3:33

Wat ook een slepend nummer a la Hooker is “My First Wife Left Me” opgebouwd uit hoogstens drie basisakkoorden, maar misschien daarom juist des te bezwerende. Om nog maar te zwijgen van de verhalende teksten, die John Lee Hooker vertolkten.


radio riverside jazz
j.r.montrose – j.r.montrose (1956)
5) “beauteous” 5:26

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 21 oktober 1956
Compositie van Paul Chambers

J.R.Montrose (1927-1993) Tenor-saxofoon
Ira Sullivan (1931) Trompet
Horace Silver (1928-2014) Piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) Drums

De eerste sessie van J.R.Montrose als leider was een zeer sterk swingende set, met niet de minste begeleiders zoals Horace Silver achter de piano. Het is pure rechttoe rechtaan bop, die hem onthulde als een saxofonist met talent voor krachtige, robuuste leads.


radio riverside jazz
wardell gray quartet – one for prez (compilatie)
6) “easy swing” 3:01
7) “the man i love” 3:04

Opgenomen Hollywood CA op 23 november 1946
Composities 6) Eddie Laguna
7) George Gershwin

Wardell Gray (1921-1955) Tenor-saxofoon
Dodo Marmarosa (1925-2002) Piano
Red Callender (1918-1992) Bass
Harold “Doc” Watson (1915-1951) Drums

Wardell Gray (13 februari 1921 – 25 mei 1955): Nog een bop tenorsaxofonist, ditmaal in de stijl van Lester Young en verwant aan Dexter Gordon. Stond op het punt van doorbreken toen hij in Las Vegas onder nooit opgehelderde omstandigheden dood werd aangetroffen.


radio riverside jazz
lee morgan – here’s lee morgan (1960)
8) “bess” 6:27

Opgenomen Bell Sound Studio B New York City op 8 februari 1960
Compositie van Lee Morgan

Lee Morgan (1938-1972) Trompet
Clifford Jordan (1931-1993) Tenor-saxofoon
Wynton Kelly (1931-1971) piano
Paul Chambers (1935-1969) Bass
Art Blakey (1919-1990) Drums

Lee Morgan was al een ster toen hij twintig jaar was. Hij komt uit Philadelphia maakte in de jaren vijftig furore bij The Jazz Messengers van Art Blakey, en in de jaren zestig zowel als bandleider als sideman.
Maar door zijn doldrieste levensstijl, kwam hij al vroeg om het leven. Drugsverslaving en vooral een vrouw deden het werk.


radio riverside jazz
lil johnson – hottest gal in town (compilatie)
9) “take it Easy Greasy” 3:26
10) “that bonus gone done gone thru” 3:02

Opnames uit 1936 en 1937

Lil Johnson Zang
Aletha Robinson; Piano op 9
Fred Williams: Drums op 9
Black Bob: Piano op 10
Bill Settles: Bass op 10

Lil Johnson was een echte zangeres van de dirty blues en hokum liederen. Haar oorsprong en geboortedatum is onbekend. Ze trad voor het eerst op in 1929 in Chicago. Vergezeld door allerlei pianisten. Ze zong krachtig en soms heel slepend.


radio riverside jazz
lee konitz sextet – with warne marsh (1955)
11) “i can’t get started” 3:57

Opgenomen: Coastal Studios New York City op 14 juni 1955
Compositie van Vernon Duke uit 1936

Lee Konitz (1927) Alt-saxofoon
Warne Marsh (1927-1987) Tenor-saxofoon
Billy Bauer (1915-2005) Gitaar
Oscar Pettiford (1922-1960) Bass
Kenny Clarke (1914-1985) Drums

Het Lee Konitz Sextet met in de gelederen de eerder gedraaide tenorsaxofonist Warne Marsh. Het album waarop beidde spelen is niet alleen opmerkelijk vanwege het uitstekende modern muzikaal vakmanschap. Maar ook vanwege hun succesvolle gebruik van gevarieerde oude en nieuwe jazzbronnen.


radio riverside jazz
leo parker – let me tell you ‘bout it (1961)
12) “Parker’s pal” 6:22

Opgenomen Rudi van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 9 september 1961
Compositie van Leo Parker

Leo Parker (1925-1962) Baritone-saxofoon
John Birks “Dizzy” Gillespie (1917-1993) Trompet
Bill Swindell (????) Tenor-saxofoon
Yusef Salim (1929-2008) Piano
Stan Conover (????) Bass
Purnell Rice (1924-1974) Drums

“Let Me Tell You ‘Bout Me” is het debuutalbum van Bariton–saxofonist Leo Parker als leider. Hij wordt bijgestaan door o.a. trompettist Dizzy Gillespie. De gehele sectie is in bloedvorm op die dag, een goed programma, dat verschillende kei harde swingers omvat. Leo Parker nam een maand later zijn tweede en tevens gelijk zijn laatste album op voor Blue-Note. Zijn grootverbruik van drugs verstoorde zijn opname carrière behoorlijk, hij stierf een jaar later aan een hartaanval. Hij was maar 36 jaar.


radio riverside jazz
John Lee Hooker – house of the blues (1960)
 13) “ground hog blues” 3:00

Opgenomen Universal Recording Studios Chicago ??
Beide composities van John Lee Hooker

John Lee Hooker (1917-2001) Zang en gitaar

John Lee Hooker nam de nummers van het album “House of the Blues” op tussen 1951 en 1954. Hoor zijn stem, de gitaar, en het blok hout onder het been, en de blues gaan gewoon onder je huid kruipen. Zoals “Ground Hog Blues” maar de tweede mag er ook wezen “Sugar Mama”.

John Lee Hooker – house of the blues (1960)
14) “sugar mama” 3:15

radio riverside jazz
paul chambers – whims of chambers (1956)
15) “dear ann” 4:19

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 21 september 1956
Compositie van Paul Chambers

Paul Chambers (1935-1969) bass
Donald Byrd (1932-2013) Trompet
John Coltrane (1926-1967) Tenor-saxofoon
Kenny Burrell (1931) Gitaar
Horace Silver (1928-2014) Piano
“Philly” Joe Jones (1923-1985) drums

Paul Chambers was een legendarisch bassist. Hij groeide op Detroit. Chambers was tijdens korte 13 -jarige carrière in de jaren vijftig en vroege jaren zestig een van de belangrijkste en meest opgenomen jazz-bassisten. Zijn muziek komt voor op meer dan 1600 albumuitgaven. Zijn ster schitterde fel in een uitbarsting van succes maar doofde snel uit, hij stierf aan tuberculose, mede de oorzaak was zijn alcohol en drugsverslaving. Hij is 34 jaar geworden. Zijn muziek en zijn invloed leven voort.


radio riverside jazz
Joe Wilder – wilder ‘n’ Wilder (1956)
16) “six bit blues” 8:29

Opgenomen Rudy van Gelder Studio hackensack New Jersey 19 januari 1956
Compositie van Ozzie Cadena

Joe Wilder (1922-2014) Trompet
Hank Jones (1918-2010) Piano
Wendell Marshall (1920-2002) Bass
Kenny Clarke (1914-1985) Drums

De trompettist Joe Wilder, die in 2014 op 92-jarige leeftijd stierf, stond bekend om de warmte en gratie van zijn persoonlijkheid. Waar sommige spelers bombastisch of rauw waren, was Wilder ingetogen en lyrisch, vereerd vanwege zijn gevoeligheid en voor de duidelijkheid van zijn muzikale ideeën.


radio riverside jazz

kenny burrell trio – “live” at the village Vanguard.
new york city
Een nacht concert van burrell op 16 september 1959

KENNY BURRELL – GITAAR
RICHARD DAVIS – BASS
ROY HAYNES – DRUMS
Uitgebracht door het platenlabel Argo Detroit
Producer Jack Tracy

radio riverside jazz

17) “All Night Long”
Compositie van Kenny Burrell

The Village Vanguard bevindt zich in een kelder en is een van de meest geprezen Jazz-clubs in New York. De Village werd in 1935 opgericht door Max Gordon en verwelkomde daar grootste uit de jazz, waaronder John Coltrane, Bill Evans. Het is een kleine ruimte en het vult zich erg snel, dus de beste tip was altijd om vroeg te komen. Zo ook voor het concert wat het Kenny Burrell Trio wilde geven in die nacht op 16 september 1959.


radio riverside jazz

Kenny Burrell (1931)

18) “Broadway” 4:22
Compositie van Teddy McRae & Billy Bird uit 1940

Kenny Burrell laat het spelen op de gitaar ongeveer net zo moeilijk lijken als het opzetten van een ketel water, maar onder de ontspannen buitenkant ligt echte vaardigheid en een diep gevoel voor de blues.


radio riverside jazz

Richard Davis – bassist (1930)

Bassist Richard Davis heeft 23 jaar in New York City gewoond en gespeeld als jazz muzikant. Hij verhuisde in 1977 naar Wisconsin en werd professor aan de Universiteit van Wisconsin-Madison, waar hij bas, jazzgeschiedenis en improvisatie doceerde.

19) “I’m a Fool to Want You” 4:39
Compositie van Jack Wolf en Joel Herron uit 1951

De jazz standaard “I’m a Fool to Want You” is gecomponeerd door Jack Wolf en Joel Herron met co-schap van Frank Sinatra die er een tekst bijschreef voor zijn single van 27 maart 1951. Uitgebracht voor Columbia. met de Ray Charles Singers als achtergrondkoor.


radio riverside jazz

Roy Haynes – drummer (1925)

Roy Haynes is een van de meest geregistreerde drummers in de jazz en speelde in een loopbaan van meer dan 70 jaar in een breed scala aan stijlen, variërend van swing en bebop tot jazz fusion en avant-garde jazz. Hij heeft een zeer expressieve, persoonlijke stijl (“Snap Crackle” was een bijnaam die hem in de jaren vijftig werd gegeven).

20) “Soft Winds” 3:20
Composite van Beny Goodman uit 1940

“Soft Wind” een jazz standaard van Benny Goodman, wie heeft dit nummer niet op zijn tracklist staan? Vooral voor gitaristen was dit een fantastisch nummer om te spelen. Kenny Burrell en zijn trio maken er een puike uitvoering van.


radio riverside jazz

Jack Tracy – producer (1926-2010)

Producer Jack Tracy had een grote liefde dat was schrijven over de muziek en dan vooral over de Jazz. Hij werd mede daardoor eind redacteur van Downbeat magazine in de jaren 1953 tot 1958.
Daarna werd hij producer voor allerlei muziek maatschappijen waaronder het uit Detroit afkomstige label Argo Records. Deze maatschappij bracht dit album van Kenny Burrell uit “A Night at the  Vanguard”.

21) “Trio” 4:21
Compositie van Erroll Garner uit 1954


radio riverside jazz

22) “Well You Needn’t” 4:31
Compositie van Thelonious Monk uit 1944

Kenny Burrell is een van de weinige beroemde bebopgitaristen “van de oude garde” die nog leeft. Hij heeft een uiteenlopende verzameling genres gespeeld, hoewel altijd in de jazzhoek. Hij richtte zich uiteindelijk met name op de bebop en blues, ook gecombineerd, zoals vaak in de jazz. Zijn bekendste productie is waarschijnlijk toch nog altijd “Midnight Blue” (zie afbeelding hieronder), een van zijn ongeveer 90 eigen producties.

radio riverside jazz

Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)


23) “Just a-Stittin’ And a-Rockin’ 4:27
Compositie van Duke Ellington & Billy Strayhorn uit 1941

Kenny Burrell was voor het label Blue-Note heel belangrijk in een bepaalde periode, en dan vooral met organist Jimmy Smith. Beide heren namen in de periode 1957 tot 1963 een aantal top albums op die tot de beste behoren die Blue-Note heeft uitgebracht. Vooral de albums “Back at The Chicken Shack” en “Midnight Special” (zie afbeelding hieronder).

radio riverside jazz

Jimmy Smith with Kenny Burrell – Midnight Special (1963)


24) “Will You Still be Mine” 4:27
Compositie van Matt Dennis uit 1940

radio riverside jazz

De spontaniteit en frisheid van de lyrische lijnen en behendige akkoorden van Kenny Burrell op deze uitgave wordt verder versterkt door misschien wel de meest geavanceerde muzikanten waarmee hij ooit heeft gespeeld: bassist Richard Davis en drummer Roy Haynes.


 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Radio Riverside

Thema door Anders Norén