radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Aflevering 122

Abbey Lincoln (1930-2010) ‘Ik zie haar als de laatste grote Amerikaanse jazz-zangeres. Samen met Betty Carter (1929-1998), maar die ging eerder dood, dus Abbey is de laatste. Toen ik haar stem voor het eerst hoorde, vond ik die klinken als een toeter van een auto. Ik moest eraan wennen, maar daarna kon ik niet meer zonder. Haar versie van klassiekers zoals “Skylark” en “Afro Blue” zijn zeer indrukwekkend. Met haar duidelijke en met kracht gezongen stem zaait Abbey onenigheid en ondergaat ze de pijn en wanhoop zonder emotie of hysterie, maar met een persoonlijke eigenschap die dicht in de buurt komt van die van de ‘Lady Day’.


1) ABBEY LINCOLN – strong man 4:56

abbey lincoln - that's him 1957

Jazz zangeres Abbey Lincoln had een heel modern gevoel voor blues en dramaturgie dat ze heel haar leven lang zal behouden. Deze stijl van zingen laat ze goed horen op haar eerste albums uit de jaren vijftig. “That’s Him” haar tweede, opgenomen 28 oktober 1957. Zij wordt hierop bijgestaan door grote namen uit de jazz zoals Kenny Dorham op trompet, Sonny Rollins tenorsaxofoon, pianist Wynton Kelly, bassist Paul Chambers en haar latere echtgenoot drummer Max Roach waarmee ze getrouwd was van 1961 tot 1970.


2) PEE WEE CRAYTON – I’M STILL IN LOVE WITH YOU 2:26

pee wee crayton - blues before dawn

Connie Curtis Crayton (1914-1985) bekend als Pee Wee Crayton, was een Amerikaanse R&B en blues gitarist en zanger. Geboren in Texas, verhuisde naar California en vestigde zich in San Fransisco. Zijn carrière als muzikant begon in 1947 met het opnemen van allerlei singles, de eerste werd uitgebracht in 1948 voor het label Modern Records, de A-kant was het instrumentale “Blues After Hours” en op de B-kant “I’m Still in Love with You” beidde geschreven door Crayton.


3) PETE LA ROCA – LAZY AFTERNOON 5:29

pete la roca - basra (1965)

Het album met de titel “Basra” is het debuutalbum van drummer Pete La Roca (1938-2012) geboren in hartje New York “Harlem“. Zijn echte naam was Peter Sims zoon van een trompetist en pianiste, studeerde aan een conservatorium, waar hij de aandacht kreeg van die andere drummer met een grote naam Max Roach, en die hem aanbeval aan tenorsaxofonist Sonny Rollins waar hij in de jaren ’57 en ’59 bijspeelde. Na een tiental jaren overal gespeeld te hebben verliet hij in 1968 de muziekwereld om advocaat te worden. Halverwege de jaren zestig had hij een eigen band, waarmee hij het album “Basra” opnam. In de sectie zaten o.a. Joe Henderson – tenorsax, Steve Kuhn – piano, en bassist Steve Swallow. “Lazy Afternoon” is een stuk van Jerome Moross.


4) PHIL WOODS – BLUES IN PIG ALLEY 3:08

phil woods - young woods 1957

Phil Woods (1931-2015) een  Amerikaan bespeelt de altsaxofoon en klarinet. De in 1932 geboren Woods studeerde eind jaren veertig aan de Manhattan School of Music. Naam begon hij te maken toen hij begin jaren vijftig bij het orkest van trompettist Dizzy Gillespie ging spelen. Zijn stijl is vaak vergeleken met die van Charlie Parker, maar had genoeg eigen karakter om het etiket van epigonisme te vermijden. Vanaf halverwege de jaren vijftig maakte hij ook vele tientallen platen onder eigen naam, waaronder “Young Woods” uit 1957. In de sectie zaten trompettist Burt Collins, en Nat Pierce achter de piano, gitarist Sal Salvador,  bassist John Drew en drummer Gus Johnson. “Blues in the Pig Alley” is een stuk van de pianist Nat Pierce.


5) MISSISSIPPI JOHN HURT – STACK O’LEE BLUES 2:58

mississippi john hurt - today (1928 sessions)

Blues zanger Mississippi John Hurt (1892-1966) heeft een zachte stem ten opzichte van andere blueszangers, die vaak wat rauwer klonken. In 1928 werd John Hurt ontdekt, en meegenomen naar New York City, voor een aantal opname sessies. Hij kreeg er 240 dollar voor en keerde daarna terug naar de Mississippi delta, waar hij weer ging werken als boerenknecht. De 1928 sessions had nauwelijks bekendheid, tot de jaren zestig toen vele muzikanten op zoek waren naar nieuwe muziekvormen. In 1963 werd zijn muziek herontdekt door Tom Hoskins en hij ging op zoek naar John Hurt, die nog steeds in Mississippi bleek te wonen. Hij speelde nog verschillende malen op bluesfestivals, en nam nog een drietal albums op, hij overleed 2 november 1966.


6) NAT ADDERLEY – warm blue stream 4:24

nat adderley - branching out 1958

Voor velen was en bleef Nat Adderley (1931-2000) zijn hele leven lang het cornet-spelende ‘broertje van’, te weten de show-stelende saxofonist Julian, beter bekend als ‘Cannonballl Adderley‘ (1928-1975). Van 1955 tot 1975, het jaar waarin Cannonball overleed, vormden ze samen een krachtige ‘happy jazz-team’. Daar tussen door nam Nat toch ook wel wat solo albums op, die vrijheid nam hij toch wel, een van die albums is het in december ’58 opgenomen “Branching Out‘ zijn vierde solo project, met in de sessie Johnny Griffin – tenor sax, Gene Harris – piano, Andy Simpkins-bas en drummer Bill Dowdy. Zeven tracks waaronder “Warm Blue Stream


7) DUKE JORDAN – SOMETIMES I’M HAPPY 5:55

duke jordan - jazz laboratory series vol. 1 (1959)

Pianist Duke Jordan (1922-2006) was een zeer veelzijdige pianist werd veel gevraagd voor plaatopnames, maar ook om arrangementen te schrijven, en daar was hij zeer succesvol in. Duke Jordan is geboren in New York op 1 april 1922, ook hij vertrok naar het Europese vasteland en vestigde zich in Denemarken, waar hij op 8 augustus 2006 in Kopenhagen overleed. In het jaar 1955 nam hij samen met alt saxofonist Gigi Gryce en bassist Oscar Pettiford en drummer Kenny Clarke een achttal tracks op voor de serie ‘Jazz Laboratory‘ die het onbekende platenlabel Signal Records pas in 1959 uitbracht.


8) SLIM HARPO – RAININ’ IN MY HEART  2:31

slim harpo - sting it them

Slim Harpo, artiestennaam van James Moore (1924-1970) was een Amerikaanse bluesmuzikant, maakte met zijn “I’m King Bee” zijn debuutsingle in 1957. Dit nummer was tevens de openingstrack voor het eerste album van The Rolling Stones in 1963. Harpo stond bekend om zijn harmonica, de naam “Slim Harpo” was een humoristisch aftreksel van ‘slim harp’, een populaire bijnaam voor de mondharmonica die werd gebruikt in de blueswereld. Hij begon met opnemen onder het platenlabel “Excello Records” en maakte notabele R&B singles met zijn zang en harmonica. Een paar van die singles waren o.a. ‘Rainin’ in my Heart” uitgebracht in 1961.


9) HAMPTON HAWES – love is just around the corner 5:46

hampton hawes - four (1958)

“Four” is de titel van het album uit 1958 van pianist Hampton Hawes (1928-1977) die uitbracht bij het platen label Contemporary. Hij werd bijgestaan door gitarist Barney Kessel, bassist Red Mitchell en drummer Shelley Manne. Het album bevatte zeven tracks “Love is Just Around the Corner is een stuk van componist Lewis Gensler.


10) HARRY EDISON – GEE BABY AIN’T I GOOD TO YOU 3:32

harry edison - gee baby ain't i good to you (1957)

Trompet speler Harry Edison (1915-1999) is er een van de eerste generatie bop spelers, begon bij het orkest van Count Basie, met medespelers zoals Buck Clayton en Lester Young. Begeleidde ook vaak Billie Holiday. Maar was ook een goed betaalde studio muzikant bij opnames van Frank Sinatra en Ella Fitzgerald. In dezelfde periode leidde hij ook zijn eigen small-groupsessies wat herleidde tot het album “Gee Baby Ain’t I Good to You” opgenomen maart 1957. In de sectie tenorist Ben Webster, pianist Oscar Peterson, gitarist Barney Kessel, bassist Ray Brown en drummer Alvin Stoller.


11) ARTHUR GUNTER – BABY CAN’T YOU SEE 3:02

arthur gunter - blues after hours

Bluesgitarist en zanger Arthur Gunter geboren in 1926 in Nashville, Tennessee nam al zijn werk op voor het label Excello. Uit die opnames komt het fraaie “Baby Can’t You See“. Met Skippy Brooks op piano, een onbekende bassist en drummer Kid King. Voor liefhebbers van sfeervolle, oudere muziek.


12) FRANK SINATRA – good-bye  5:39

frank sinatra - sings for only the lonely (1958)

Zijn hele leven was Frank Sinatra (1915-1998)  een erg omstreden figuur. Wreed, verwaand, rancuneus, egoïstisch, ongetwijfeld een walgelijke man. Oprecht of een blaaskaak, zacht of wreed, gierig of gul, aardig of onuitstaanbaar? Eigenlijk is hij alles en het tegendeel. Wie kan het eigenlijk wat schelen? Iemand die zingt en swingt zoals hij, kan in principe niet slecht zijn. In de maanden mei juni van het jaar 1958 nam Frank “Good-Bye” op, een schitterende ballad van componist Gordon Jenkins.


 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32