radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Aflevering 113

Een mooie vrouw kan wonderen verrichten. Of je zover moet gaan als Coleman Hawkins, van wie men zei dat hij op het Rembrandtplein een paar dames had lopen, dat is de vraag. Hij hield er wel een serie fraaie kostuums aan over. Orkestleider Artie Shaw huwde niet minder dan acht keer en dat gaf hem een grote voorsprong bij de impresario’s: zo’n dekhengst was ongetwijfeld ook vruchtbaar voor de kassa. Een van zijn exen, actrice Ava Gardner, was later echtgenoot van Frank Sinatra, toen die totaal aan de grond zat. Ze betaalde onbekommerd al zijn rekeningen – tot het niet meer hoefde, toen was het huwelijk ook meteen voorbij. Trompetist Chet Baker zeilde gerieflijk in het kielzog van zijn vriendinnetje Liliane Cukier. Sarah Vaughan trok een sleep ellendelingen aan, soms managers of begeleiders geheten, die een mooi leventje op haar kosten dachten te hebben. Saxofoonspeler Ben Webster was onafscheidelijk van zangeres Billie Holiday, waar op het podium alle ogen naar uitgingen. Kortom: een mooie flinke vrouw is een betere belegging dan een vermogensgroeifonds.

(‘uit de koffer van benedetti’ van coen de jonge)


1) BEN WEBSTER – DROP ME OFF AT HARLEM 6:07

Ben Webster (1909-1973) was een van de belangrijkste tenorsaxofonisten in de geschiedenis van de jazz, als vertolker van ballads kon bijna niemand hem evenaren, zeker niet op zijn album “For the Guv’nor”, opgenomen in Nederland, onder leiding van producer Joop Visser, de opnames vonden plaats op 26 mei 1969 in Heemstede, in de sectie zaten o.a. Jacques Schols-bas, John Engels-drums en pianist Cees Slinger. Het album bevat zes stukken, vijf geschreven door Duke Ellington en één van Webster zelf. “Drop Me Off at Harlem” is een stuk van Duke Ellington.


2) BEN WEBSTER – BEN’S BLUES 5:59

Vier maanden eerder nam Webster in die zelfde studio Bovema in Heemstede ook een album op “At Ease”, de opnames waren op 12 januari van dat zelfde jaar, maar toen met een totaal andere sectie. Frans Wieringa op piano, Gerard Holdgreve bespeelde de bas en achter het drumstel Tom van Steenderen. Weer met zes tracks waaronder het door Webster geschreven “Ben’s Blues”


3) CANNONBALL ADDERLEY – SPRING IS HERE 3:46

De Amerikaan uit Tamba (Florida) Julian “Cannonball” Adderley (1928-1975) was in de jaren ’50 en ’60 één van de meest toonaangevende hard-bop muzikanten. Zijn energieke en bluesy fraseringen zijn nog steeds legendarisch. Zijn album uit 1957 “Sophisticated Swing” hard drie opnamesessies, in de sectie zaten zijn drie jaar jongere broer Nathaniel die bespeelde de cornet, Junior Mance achter de piano, bassist Sam Jones en drummer Jimmy Cobb. “Spring is Here” is een stuk van Richard Rodgers, die het schreef voor de musical “I Married an Angel” uit 1938.


4) Trigger alperts – Looking at you 4:21

Bassist Herman “Trigger” Albert (1913-2013) formeerde maar voor één keer als leider, een pianoloze formatie om hem heen dat gebeurde in het jaar 1957. Gepresenteerd als ‘The Trigger Albert’s Absolutely All-Stars Seven‘, dit ensemble bestond uit trompetist Joe Wilder, trombone-speler Urbie Green, klarinet Tony Scott, de saxofoonspelers Zoot Sims en Al Cohn en drummer Ed Shaughnessy, allen afkomstig uit de West-Coast Jazz stijl. De arrangementen waren van o.a. Tony Scott, Marty Paich en Dick Hyman en hij schreef het arrangement van Porter’s “Looking at You”. Cole Porter schreef dit stuk in 1929 voor de musical “Wake Up and Dream”.


5) PHIL WOODS NEW JAZZ QUINTET – COBBLESTONE 5:11

De Amerikaanse saxofoonspeler Phil Woods geboren in 1931 en overleden 2015 kreeg vooral naamsbekendheid toen hij als jonkie in de band zat van Dizzy Gillespie. Na deze zeer gedegen opleiding nam hij samen met trompetist Jon Eardley (1928-1991) in 1955 een 10 ‘inch album op met de titel ‘Encores’. De opnames vonden plaats op 4 februari en in de sectie zaten verder nog pianist George Syran, bassist Teddy Koteck en drummer Nick Stabulas, allemaal muzikanten uit de West-Coast. Vier stukken nam men op, twee van Eardley, één stuk van Phil Woods en het “Cobblestone” van pianist George Syran.


6) The Montgomery Brothers – Leila 3:29

De broers Wes, Monk en Buddy Montgomery kwamen uit Idianapolis de hoofdstad van de Amerikaanse staat Indiana. Wes Montgomery (1923-1968) was de bekendste maakte furore als gitarist, speelde nooit met een plectrum, maar had daar voor zijn duim met een iets te lange nagel. Buddy (1930-2009) bespeelde de piano en Monk (1921-1982) was bassist. Het album Montgomeryland werd opgenomen in twee sessies, de ene was april ’58 en de tweede sessie was oktober ’59. Het nummer “Leila” een stuk van Wes kwam van de sessie april ’58 met verder nog in de gelederen tenorist Harold Land en drummer Tony Blazey.


7) Pepper Adams & Jimmy Knepper – All Too Soon 5:54

 

De uit Chicago komende baritone saxofonist Pepper Adams (1930-1986) en uit Los Angeles trombonist Jimmy Knepper (1927-2003) namen op 25 maart 1958 gezamelijk een album op met de grappige titel “The Pepper -Knepper Quintet”, daar zal niet lang over nagedacht zijn. De opnames vonden plaats in de Beltone Studios in New York City. Zeven tracks kwamen op het album terecht waaronder het door Duke Ellington in 1941  geschreven “All Too Soon” Verder nog in de sectie: Wynton Kelly piano, de bassist was Doug Watkins en drummer Elvin Jones.


8) PHIL WOODS & GENE QUILL – CRÉME DE FUNK 5:14

Nog een duo-date die een gezamenlijk album maakte waren Phil Woods (1931-2015) en Gene Quill (1927-1988), en dat gebeurde op 29 maart 1957 voor het jazz-label Prestige van producer Bob Weinstock. Gene Quill begon zijn carrière aan de westkust begon te spelen in allerlei orkesten  zoals van Bob Brookmeyer en Claude Thornhill, maar nam ook wat albums op met drummers zoals  Gene Krupa en Buddy Rich, maar ook met Gerry Mulligan. De opnames samen met Phil Woods waren in de studio van Rudy van Gelder Hackensack New Jersey. De zes tracks allen geschreven door Woods. In de sectie verder George Syran-piano, Teddy Kotick-bas en drummer Nick Stabulas. Met deze ritme sectie speelde Woods eind jaren vijftig meestal.


9) Jimmy Smith – Johnny Come Lately 3:55

Jazz organist Jimmy Smith (1925-2005) verruilde Blue Note in 1962 na ongeveer 29 albums in, voor een avontuur bij Verve Records, dit contract was voor hem zeker financieel een verbetering.Zijn werk bij dit label was commerciëler  en meer gericht op grotere verkoopcijfers. En toch nam Smith goeie platen op, zoals het album “Got my Mojo Workin” uit 1966. De eerste helft met een combo samen met gitarist Kenny Burrell en de tweede helft van de plaat met een brass band onder leiding van arrangeur Oliver Nelson. Enkele bekende jazz muzikanten die hierop mee deden waren o.a. Phil Woods, Jerome Richardson, Grady Tate en Ron Carter. “Johnny Come Lately” is een stuk van Billy Strayhorn.


9) Lee Morgan – Just in Time 3:34

Lee Morgan was één van de iconen van de hard bop jazz. Zijn carrière als trompettist duurde van midden jaren ’50 tot begin ’70. Hij werd beïnvloed door Clifford Brown, van hem kreeg hij trompet lessen. Op 18-jarige leeftijd trad hij toe tot de Dizzy Gillespie Big Band. In 1956 maakte hij zijn eerste album voor het platen label Blue Note hij zal als leider plusminus 26 albums opnemen en verder was hij veel aanwezig als sideman. In die periode was hij ook een vaste kracht in The Jazz Messengers van drummer Art Blakey. De faam van Morgan groeide en hij werd al snel gezien als één van de grootste talenten in de jazz. Maar hij had ook een drugsprobleem en dat ging ten kostte van zijn talent, uiteindelijk stierf hij voor een podium in een New Yorkse Jazz Club, een vriendin maakte er een einde aan met een pistoolschot. Het album “Expoodident” opgenomen 14 oktober 1960 met daarop het mooie “Just in Time” van componist Jules Styne. Lee wordt bijgestaan door tenorsaxofonist Clifford Brown, pianist Eddie Higgins, bassist Art Davis en drummer Art Blakey.


VolgenDE week aflevering 114 met  o.a. Bud Shank, Johnny Coles, Lee Konitz en Dave brubeck.

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32