radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Aflevering 130

MERSEYBEAT 1959-1965

We gaan terug naar de periode van 1959 tot 1962 om de bakermat van de merseybeat te schetsen. Liverpool de stad waar het allemaal begon, kende destijds zo’n 300 beatgroepen die een hevige strijd met elkaar aangingen om de populairste te zijn. Op het scherp van de snee werd het eigenlijk een gevecht tussen een 12 topgroepen. Om er een paar te noemen; The Beatles, Faron’s Flamingo’s, The Searchers, Sonny Webb & The Cascades, Rory Storm & The Hurricanes…….

Spil in dat beat gebeuren was de traditionele jazzclub The Cavern, waar vanaf 25 mei 1960 nog uitsluitend beat werd gespeeld. In die begindagen van de merseybeat werd er nog op amateuristische manier muziek gespeeld. Er werd geïmproviseerd op instrumenten die op krediet gekocht waren met een stel argwanende ouders als waarborg.

In het begin speelden de meeste groepen nummers in de stijl van The Shadows, maar vrij snel durfden ze het roer om te gooien. Daarna was het meer rhythm and blues en rock ’n roll wat de klok sloeg. De beatgroepen uit Liverpool keken met een zekere dedain neer op het hitparade werk van Cliff Richard en Billy Fury. Ze prefereerde Amerikaanse rockhelden als Chuck Berry, Little Richard of Fats Domino om hun repertoire wat schwung te geven.

Die platen brachten de matrozen mee van hun trip naar Amerika als ze na een paar maanden afwezigheid terug in de haven aanmeerden. Songs die in die tijd vlot werden beluisterd en druk gekopieerd waren: ‘Twist and Shout’, ‘Money’, ‘Baby It’s You’ en ‘Some Other Guy’. Wat de ballads betreft kwamen musical hits aan bod als ‘Till There Was You’ en natuurlijk ‘You’ll Never Walk Alone’.

Vanaf het moment dat de muziekindustrie de merseybeat als een volwaardig genre ging beschouwen en het commercieel ging aanpakken, werd gelijk de genadeslag uitgedeeld. Het werd in een keurslijf gestopt zodat de dynamiek verloren ging. De beatgroepen moesten keurig tussen de lijntjes gaan lopen die gehaaide managers in Londen voor hen hadden uitgetekend. Dat waren ze in Liverpool niet gewend.

Er werd ook niet selectief te werk gegaan. Als je lang haar had, uit Liverpool kwam en op een gitaar tokkelde mocht je een plaat opnemen. Meestal een singletje. Het kaf werd niet van het koren gescheiden. In plaats daarvan kwam de kille studioklank de aandacht opeisen. Een elpee werd soms op één dag opgenomen, het was lopende bandwerk geworden. Ook al sloot de Cavern club pas in 1973 voorgoed de deuren, de merseybeat was in 1965 al over zijn hoogtepunt heen.

Op één uitzondering na, The Beatles. Met John Lennon en Paul McCartney als twee ijzersterke songwriters waren ze de concurrentie een flinke stap voor. Hun teksten hadden ook een iets diepere bodem waardoor hun songs boven de middelmaat uitstaken. Ook hun samenzang klonk iets beter dan de doorsnee. Ze hadden immers heel wat meegepikt tijdens het luisteren naar de hits van The Miracles, The Everly Brothers en The Drifters.


The searchers – twist and Shout (1963)

merseybeat

We gaan terug naar de periode van 1959 tot 1962 om de bakermat van de merseybeat te schetsen. Liverpool de stad waar het allemaal begon, kende destijds zo’n 300 beatgroepen die een hevige strijd met elkaar aangingen om de populairste te zijn. Op het scherp van de snee werd het eigenlijk een gevecht tussen een 12 topgroepen. En een daarvan waren The Searchers.


the beatles – to know her is to love her (1963)

De merseybeat begon door de toenemende populariteit van The Beatles. maar. voordat ze doorbraken waren ze ook bezig met demo-singles, zoals het door Phil Spector’s geschreven ‘To Know Her is To Love Here’. opgenomen 16 juli 1963


gerry & the pacemakers – fall in love (1965)

gerry & the pacemakers

The Beatles ga ik verder niet meer draaien, ik blijf bij die beatgroepen die het verder niet meer haalden dan die paar jaar dat ze actief waren.
Zoals ‘Fall in Love’ van Gerry & The Pacemakers, deze band had nog regelmatig wat songs die in de hitlijsten terecht kwamen. En dat kwam mede door Gerry Marsden die een zeer goede songwriter was.


freddie & the dreamers – i’m tellin’ you know (1963)

freddie & the dreamers - i'm tellin' you know

Freddie & The Dreamers waren een merseybeat-stijl spelende popgroep uit Manchester die ook in het kielzog van The Beatles in 1963 en ’64 in Groot Brittannië grote successen scoorde. ‘I’m Tellin’ You Know’ is een compositie van Freddie Garrity.


beryl marsden – i know (1963)

beryl marsden - i know

Beryl Marsden trad ook vaak op in The Cavern, Liverpools bekendste poppodia. Maar ze ging ook regelmatig naar Hamburg voor optredens. Ze wordt zeker gerekend tot de merseybeat. Haar zangloopbaan liep van 1962 tot 1980. ‘I Know’ was haar eerste singeltje uitgebracht door Decca in 1963.


sonny webb & The cascades – you’ve got everything (1963)
merseybeat van sonny webb & the cascades

Sonny Webb & The Cascades begonnen in 1961 en stopte er na twee jaar mee, Namen drie singles op. die in de omgeving van Liverpool goed verkochte. De derde single uit 1963 is ‘You’ve Got Everything’.


mark peters & the silhouettes – the one to cry (1964)

mark peters & the silhouette s -the one to cry

Mark Peters & The Silhouettes ook zo’n groep uit Liverpool. Elk weekend spelen in kelders, clubhuizen, in zaaltjes achter de bar. En met geleend geld wat op vinyl zette, zoals ‘The One to Cry’.


faron’s flamingos – do you love me

faron's flamingos

Het nummer ‘Do You Love Me’ is een bekende rock song, wat geschreven is door de Amerikaan Berry Gordy, de oprichter van Motown Records uit Detroit. Groepen met naam uit de begin jaren zestig zoals The Dave Clark Five en The Hollies namen dit nummer ook op. Maar nu de uitvoering van Faron’s Flamingos die het in 1963 opname voor hun eerste single, een echte merseybeat rauw en rommelig maar met overtuiging gezongen.


The searchers – saint & searchers (1963)

the searchers - saint & searchers

Na The Beatles waren The Searchers de tweede grote band die uit het genre ‘merseybeat’ kwamen. Hun tientallen hits, vooral Amerikaanse covers waren goed verzorgd. Dat de groep uiteindelijk de boot mistte kwam doordat de band geen goede songwriters in zich hadden. En als men al een poging waagde, dan kwam het vaak op de B-kant terecht.
‘Saint & Searchers’ stond op hun allereerste langspeelplaat ‘Sugar and Spice’ uitgebracht november 1963.


the searchers – love potion no.9 (1963)

the searchers - single 1963

Zoals ik al eerder zij The Searchers verzorgden hun singles op een uitstekende wijze goed uitgevoerd zowel instrumentaal als vocaal.
Dan houd je qua populariteit het wat langer vol, dan een gemiddeld bandje. ‘Love Potion No. 9’ is geschreven 1959 door het componisten duo Mike Stoller en Jerry Leiber.


the merseybeats – fortune teller (1963)

the merseybeats - fortune teller

‘Fortune Teller’ geschreven door de Amerikaan Allen Toussaint, is ook zo’n nummer die op elke tracklist stond van menige Britse band. Zo ook bij de The Merseybeats die het op de B-kant zette van hun eerste singel ‘It’s Love’ uit 1963. Ook The Rolling Stones hebben het in 1963 opgenomen, de opname was bedoeld voor de tweede single.
Een proef persing van een paar honderd exemplaren, maar de plaat werd afgelast.


howie casey & the seniors – i ain’t mad at you (1962)

howie casey & the seniors

Howie Casey is van 1937 hij is een Britse rhythm and blues en rock saxofonist. Kwam voor het eerst in de vroege jaren zestig op de voorgrond als lid van de band Derry and The Seniors, de eerste rock ’n roll band uit Liverpool die naar Duitsland ging om op te treden, en vooral in Hamburg. Omdat Howie Casey met zijn opvallende saxofoon spel opviel werd de naam van de groep al gauw Howie Casey & The Seniors. In de jaren zeventig toerde hij nog met Paul McCartney in zijn band Wings. ‘I Ain’t Mad at You’ was de B-kant van hun tweede single uit 1962.


rory storm & the hurricans – dr feelgood (1963)

rory storm & the hurricans

Rory Storm and The Hurricanes waren tijdgenoten van The Beatles. Beide bands waren afkomstig uit Liverpool. De twee groepen traden veel op in Liverpool en in Hamburg. In Hamburg trokken ze veel met elkaar op. Dit leidde ertoe dat Ringo Starr die drummer was in The Hurricanes  in 1962 overstapte naar The Beatles ter vervanging van Pete Best,  de drummer die van Paul McCartney vervangen moest worden voor een betere. Rory Storm en zijn band hebben slechts twee singles uitgebracht met weinig succes.
Op 28 september 1972 overleed Rory Storm onder verdachte omstandigheden samen met zijn moeder. Beiden werden gevonden in haar huis.


the big three – i’m with you

the big three at the cavern

The Big Three hadden net als The Beatles het management van Brian Epstein. Deze Brian Epstein liet ook The Big Three regelmatig  optreden in Hamburg. Opvallend was dat de band keurig gekleed was meestal een driedelig pak met stropdas. Terwijl ze bekend stonden als ‘een van de luidste, meest agressieve bands.


the swinging blue jeans – shakin’ all over (1964)

swinging blue jeans

The Swinging Blue Jeans ook zo’n soort groep die muzikaal iets beter was als het gemiddelde, maar ook weer net als The Searchers geen componist in huis hadden. De groep had in 1964 drie hits; ‘Hippy Hippy Shake’, ‘Good Golly Miss Molly’ en ‘You’re No Good’. Na 1964 kwam de band nooit meer in de hitlijsten.
‘Shakin’ All Over’ was ooit een hit in 1960 van Johnny Kidd & The Pirates en die haalde er een eerste plaats mee.


The Swinging Blue Jeans – You’re no good (1964)

the swinging blue jeans

De derde grote hit voor The Swinging Blue Jeans was ‘You’re No Good’, nummer 3 in Engeland, nummer 97 in de VS, in Nederland deed het niets. Geschreven door Clint Ballard Jr. en op de plaat gezet door zangeres Betty Everett .En Linda Ronstadt bracht het in 1975 ook uit, met hoge posities in de hitlijsten.


Gerry & the pacemakers – You’ll when you walk alone (1963)

gerry & the pacemakers

You’ll Never Walk Alone is een lied geschreven door Richard Rodgers en Oscar Hammerstein  voor de musical Carousel (1945). Het nummer is meermaals opgenomen door verschillende artiesten, waarvan de versie van Gerry & The Pacemakers waarschijnlijk de bekendste is. Deze versie bleef vier weken lang op nummer 1 in de Britse hitlijst. Het werd direct een volkslied voor de fans van  FC Liverpool en het nummer wordt bij elke wedstrijd massaal gezongen. Tegenwoordig zijn de woorden ‘You’ll Never Walk Alone’ opgenomen in het clublogo.


The beatles –  if i fell (1964)

the beatles

Tenslotte nog wat van The Beatles, je kan er niet onderuit. tenslotte begon toen de band populair werd, en de wereld ging veroveren. Daar profiteerde honderdtal bandjes van de goede en ook wel de mindere.
‘If I Fell’ opgenomen 27 februari 1964.


the beatles – ask me why (1963)

the beatles

Op de B-kant van de derde single van The Beatles staat ‘Ask Me Why’ geschreven door John Lennon. Opgenomen 30 november 1962. In datzelfde jaar verscheen het nummer ook op het de eerste langspeelplaat ‘Please Please Me’ van The Beatles.


gerry the pacemakers – ferry cross the mersey (1965)

radioriverside 60PLUS

Het lied wat staat voor de Mersey Beat is de all-time klassieker Ferry Cross the Mersey van Gerry and the Pacemakers. De Mercey verwijst naar de rivier de Mersey in Noordwest Engeland, een rivier die uitmondt in de Ierse Zee.

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32