Radio Riverside

Elk weekend live te beluisteren op BR6 Radio of via deze site.

D-Records Shuffle afl. 55

The American Epic Vol. 1

Memphis / Bristol / Johnson City – Louisville / Ashland / Charlotte

American Epic is een reis door ruimte en tijd. Sommige reizen zijn de onze; en sommige reizen van de record-scouts en opnameteams die deze muziek eerst op wax, metaal en schellak platen hebben bewaard; maar het belangrijkste zijn de reizen van de zangers en musici zelf: hun persoonlijke artistieke verkenningen, hun reizen van geïsoleerde valleien en stoffige straathoeken naar formele studio’s in New York City en Chicago of geïmproviseerde veldeenheden in de grote steden, en tot slot de reis van de muziek genomen tijdens die afwijkende en ontmoedigende minuten voor een onbekende microfoon in onze oren, bijna een eeuw later.


D-Records Shuffle” wordt elke zaterdagavond uitgezonden via BR6, van 22:00 tot 23:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.


Clarence Ashley
——-(1895-1967)

“The Coo-Coo Bird” 2:54
—–(Traditional)

Opgenomen 23 oktober 1929
in Johnson City, Tennessee.
Label: Columbia Records

 

 

Clarence was in de jaren twintig en dertig een pionier in de opnames van folkmuziek. Hij werd geboren in Tennessee als Clarence Earl McCurry en ging door het leven als Ashley, de achternaam van zijn grootvader aan moederszijde die hem opvoedde. Twee zussen van zijn moeder leerde hij oude volksliedjes zingen en banjo spelen. Verder leerde hij van de grappen en de muziek van rondtrekkende artiesten die overnachten in het pensioen van zijn moeder. In 1913 was hij inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig artiest en ging hij met een rondtrekkend show gezelschap per paard en wagen op rondreis door de Cumberland Mountains in de zuidelijke Appalachen. In 1914 trouwde hij en vestigde hij zich als boer in Shouns, nabij Mountain City in Tennessee. Hij bleef ernaast nog wel bijverdienen als artiest.


Memphis Jug Band

“On the Road Again” 2:47
(J.B.Jones & Will Shade)

Opgenomen 11 september 1928
in Memphis, Tennessee.
Label: Victor Records

 

 

De Memphis Jug Band muziekgroep die actief was van midden jaren ’20 tot eind jaren ’50. De instrumenten die zij bespeelde waren meestal de gitaar, wastobbe-bas, mondharmonica, de whisky kruik (de jug), kazoo, de viool en het wasbord. Ze speelden slow blues, populaire liedjes uit die tijd, humoristische en vrolijke dansnummers met soms een knipoog naar de traditionele jazz. Vanaf 1926 groepeerde de muzikanten zich in de omgeving van Memphis rondom gitarist en leider Will Shade (1898-1966). Het personeel van de band varieerde van dag tot dag. De groep trad overal op waar feesten en braderieën, waren populair bij blank en zwart publiek.


Washington White 
———(1906-1977)

“The Panama Limited” 3:09
——–(Bukka White)

Opgenomen 26 mei, 1930
in Memphis Tennessee
Label: Victor Records

 

Booker T. Washington was een echte Delta blues zanger. Bekend als Bukka White. Bukka is een fonetische spelling van zijn voornaam; hij is vernoemd naar de Afrikaans-Amerikaanse opvoeder en burger-rechtenactivist Booker T. Washington (1856-1915). Geboren in Houston, Mississippi in 1906. Hij was een volle neef van die andere blues gigant B.B.King (1925-2015). Zijn allereerste opnames uit 1930 voor Victor Records is zijn klassieker ‘The Panama Limited’. Hij zei hier over “Mijn vader John White was een echte treinenliefhebber, die passie heb ik van hem overgenomen, maar het muzikale heb ik ook van hem geleerd.


Hoyt Ming and his
               Pep Steppers

“Indian War Whoop” 3:08 
——-(Hoyt Ming)

Opgenomen 13 februari 1928
in Memphis Tennessee
Label: Victor Records

Hoyt Ming: fiddle
Troy Ming: mandolin
Rozella Ming: gitaar
A.D. Coggins: kreten

Hoyt Ming (1902-1985) uit Lee County (Florida) speelde viool, samen met zijn broer Troy op de mandoline en zus Rozella op gitaar en met nog een vriend, traden ze op onder de naam Hoyt Ming and His Pep Steppers. Het grootste deel van zijn leven was hij gewoon aardappel boer. En op zijn vrije dagen speelden hij met de Pep Steppers op feesten en partijen tot ongeveer eind jaren vijftig toen stopte hij met spelen. Maar de belangstelling voor de groep herleefde in de jaren zeventig en ze speelden op allerlei folkfestivals.


Frank Stokes
—-(1888-1955)

“‘Tain’t Nobody
               Business If I Do” (3:14)

—–(P. Grainger & E. Robbins)

Opgenomen 30 augustus 1928
in Memphis Tennessee
Label: Victor Records

 

Frank Stokes geboren in Shelby County, Tennessee, zijn ouders stierven jong hij werd opgevoed door zijn stiefvader. Hij leerde al snel gitaar spelen. Tegen de eeuwwisseling werd hij als hoefsmid en in de week einden ging hij op reis om overal wat op te treden, vooral in Memphis, daar ontmoette hij een andere gitarist Dan Sane, met wie hij een langdurige muzikale samenwerking vormde. In Memphis hadden ze een straat waar ze elk weekeind buiten optraden. Het vloeiende gitaarspel tussen Frank en Dan gecombineerd met een voortstuwende beat, geestige teksten en Frank Stokes zijn stem maakte hun optredens onweerstaanbaar.


D-Records ShuffleAndrew & Jim Baxter

K.C. Railroad Blues (3:30)

Opgenomen 9 augustus 1927
in Charlotte, North Carolina
Label: Victor Records

Ze speelde altijd samen.
Ze speelde altijd de blues
Ze speelde soms spirutuals
Ze spelen altijd en overal.

 

Andrew Baxter: de violist (1869-1955)
Jim Baxter de gitarist (1898 – 1950)
Vader en zoon Baxter


D-Records ShuffleAlfred G. Karnes
——–(1891-1958)

“I Am Bound for the
——–Promised Land” (3:12)
——–(A.G. Karnes)

Opgenomen 29 juli 1927
in Bristol, Tennessee
Label: Victor Records

 

Alfred Grant Karnes was een rond
reizende baptisten prediker, zong
tijdens de diensten in het zuiden van
Amerika allerlei gospel en geestelijke
liederen en begeleidde zich zelf daar
op om een harp-gitaar, een instrument
uit het Edwardiaanse tijdperk.
De harpgitaar had een grote gitaar
body met een extra set snaren
boven de toets die niet gefret waren.


D-Records ShuffleGarfield Akers
(1902-1959)

“Cottonsfield Blues (3:21)
—-(Garfield Ackers)

Opgenomen 23 september 1929
in Memphis, Tennessee
Label: Vocalion Records

 

Garfield Ackers speelde het nummer Cottonfield Blues al zo’n twee á drie jaar voor de plaatopnames in 1929. Hij had niet veel liedjes op zijn repertoire staan. Dit was zijn hoofdlied en oefende er de hele tijd op, volgens de tweede gitarist op dit nummer Joe Callicot (1899-1969).


D-Records ShuffleBascom Lamar Lunsford
————(1882-1973)

“I Wish I Was a Mole
in the Ground (3:12)
—–(Traditional)

Opgenomen 6 februari 1928
in Ashland, Kentucky.
Label: Brunswick Records

 

“I Wish I Was a Mole in the Ground” Ik wou dat ik een mol was in de grond is een traditioneel Amerikaans liedje beroemd gezongen door Bascom Lamar Lunsford in 1928, een traditional van het zuiverste soort. Lunsford beschouwde zichzelf als een archivaris en nam nooit de credits voor dit nummer of de nummers die hij opnam. Hij reisde door de westelijke bergen van Noord-Carolina en leerde daar de liederen van de “locals” omdat het zijn doel en passie was om liedjes die hij oppakte te archiveren voor de historische referentie.


D-Records ShuffleThe Bentley Boys

“Down on Penny’s Farm (2:49)
———(Clement Bentley)

Opgenomen 23 oktoner 1929
in Johnson City Tennessee
Label: Columbia Records

 

 

Er zijn maar vier soorten countrymuziek – de religieuze liederen, de jigs en de reels, de liederen recht uit het hart en de vierde zijn, wat vandaag de dag helemaal is verdwenen, maar toendertijd geweldige liederen waren, dat waren de evenementsliederen iets wat gebeurd was, of misschien jaren geleden, dat niet was doorgedrongen in het zuiden van Amerika van wege een gebrek aan kranten er was toen nog geen radio of televisie in die dagen, maar moesten het horen en geloven wat men toen tegen elkaar zei en zong.


D-Records Shuffle

——————————–Bo Carter (1893-1964)

a) Ants in My Pants (2:55)
b) Ram Rod Daddy (3:01)
——-(Bo Carter)

Opgenomen 4-5 juni 1931 in New York City, New York
Label: Okeh Records

Bo Carter was een Amerikaanse bluesgitarists Tussen 1928 en 1940 nam hij meer dan 100 nummers op onder zijn eigen naam. Bo Carter werd in de jaren 1930 gedeeltelijk blind. Hij verhuisde naar Memphis, Tennessee, en werkte in de jaren 1940 buiten de muziekindustrie. In 1964 kreeg hij een fatale hersenbloeding wat hem het leven kostte.


D-Records Shuffle

Whistler’s Jug Band “Foldin’ Bed (2:58) (Traditional)

Opgenomen 15 juni 1931
in Louisville, Kentucky
Label: Victor Records

De Whistler’s Jug Band waren een van de vele Afro-Amerikaanse jugbands die in de jaren ’20 en ’30 in de omgeving van Louisville, Kentucky optraden. Onder leiding van gitarist Buford Threlkeld ook wel genoemd The Whistler hij en zijn vrienden onderscheidde zich op verschillende punten. Het was de eerste band in zijn soort die platen opnam vanaf 1924, en het bevatte een ragtime- en jazzrepertoire dat dateerde van vóór de latere blues. De Whistler’s Jug Band werden pioniers in het bewaren van hun muziek op film toen ze een nummer opnamen voor het Fox-Movietone-journaal in mei 1930. Een van die nummers was de traditional “Foldin’ Bed”.


D-Records Shuffle

The Carter Family

a) The Poor Orphan Child (3:25 (Tekst: Gegg D. Kimball)
b) The Storms Are onthe Ocean (3:09) (A.P. Carter)

Opgenomen 1 augustus 1927
in Bristol-Virginia Tennessee
Label: Victor Records

De Carter Family was een van het Amerikaanse platteland afkomstige countrymuziekgroep, die optrad tussen 1927 en 1943. Hun Hillbillymuziek was van grote invloed op zowel de latere bluegrasscountry, en de popmuziek.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2022 Radio Riverside

Thema door Anders Norén