radio Riverside jazz

"van Coltrane tot Miles"

Riverside Jazz 171

Langzaam, als uit een dunne nevel, kwam zijn melodie te voorschijn.

Het was Lee Konitz geboren in 1927 in Chicago, had gestudeerd bij de geniale blinde pianist Lennie Tristano (1919-1978) en was al voor zijn twintigste verjaardag met de band van Claude Thornhill (1908-1965) in New York gearriveerd. Een jaar later behoorde hij tot de oprichters van het Miles Davis Nonet, de groep die een barst maakte in de bebop en het geluid bepaalde voor een decennium van naoorlogs optimisme.

Konitz, die begin jaren 50 met het Stan Kenton Orchestra speelde, bleef ook lid van de controversiële workshop-groepen van Tristano, waar hij geconcentreerde, intense, verstandelijke en beslist niet-commerciële muziek speelde voor hij zich losmaakte om als solist te gaan optreden en platen te gaan maken.

Hij trok van stad naar stad en speelde met plaatselijke ritmesecties van een variërende en onvoorspelbare kwaliteit. Soms bleef hij lang genoeg op één plaats om tot samenwerking te komen met goede muzikanten, andere keren niet. In tegenstelling tot zijn ‘cool school’ tijdgenoten Chet Baker en Gerry Mulligan beschikte hij noch over het romantische uiterlijk noch over het commerciële instinct om een breed publiek voor zich te winnen.
Alles wat hij had, was een meedogenloos intellect en het talent dat in noten om te zetten.
                                                                   (tekst van richard williams uit “jazz” 1994)


lee konitz – oleo (1975)
1) “i remember clifford” 3:59

Opgenomen CI Studios New York City januari 1975
Compositie van Benny Golson uit 1955

Lee Konitz (1927) Alt & Sopraan saxofoon
Dick Katz (1924-2009) Piano
Wilbur Little (1928-1987) Bass

achterzijde lp ‘oleo’ lee konitz

2) “lushlife” 3:29

Compositie van Billy Strayhorn uit 1938

Over het algemeen zijn de improvisaties van dit drumloos album van Konitz vrij ontspannen, en hoewel de resultaten niet zo schokkend zijn, zullen liefhebbers van Lee Konitz veelal kunnen genieten van deze tijdloze uitvoeringen van het trio.


wynton kelly – piano (1958)
3) “whisper not” 7:09

Opgenomen Metropolitan Studios New York City op 31 januari 1958
Compositie van Benny Golson

Wynton Kelly (1931-1971) Piano
Kenny Burrell (1931) Gitaar
Paul Chambers (1935-1969) Bass
“Philly” Joe Jones (1923-1985) drums

Een zeer goede opname van pianist Wynton Kelly. Je hoort hierop goed Kelly’s kenmerkende drive en zijn sterke wil om iets te laten swingen, en dat lukt goed, zeker met drummer ‘Philly’ Joe Jones.


willie smith quintet – the jazz scene (1947)
4) “sophiscated lady” 4:11

Opgenomen Radio Recorders Hollywood CA november 1947 Compositie van Duke Ellington uit 1933

Willie Smith (1910-1967) Alt-saxofoon
Barney Kessel (1923-2004) Gitaar
Dodo Marmarosa (1925-2002) Piano
Red Callendar (1918-1992) Bass
Joe Jones (1911-1985) Drums

Willie Smith was een Amerikaanse jazz-saxofonist en klarinettist. Hij was naast Johnny Hodges en Benny carter een van de belangrijkste altsaxofonisten van het swingtijdperk en werkte onder meer in de orkesten van Duke Ellington, Jimmy Lunceford en Harry James.


sam ‘lightnin’ hopkins – Singles ’46-’47
5) “katie mae blues” 3:00
6) “i feel so bad” 2:10

Singles voor het label Alladin Records New Orleans
Composities van Sam Hopkins

Blues zanger Sam Hopkins beter bekend als Lightnin’ Hopkins stapte voor het eerst een studio binnen op 4 november 1946, en zijn eerste song van die sessie, ‘Katie Mae Blues’ werd een hit in het zuidwesten van Amerika, zijn tweede single kwam uit in 1947 ‘I Feel So Bad’.


walter davis jr. – davis cup (1960)
7) “sweetness” 8:14

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 2 augustus 1959
Compositie van Walter Davis Jr.

Walter Davis Jr. (1932-1990) Piano
Donald Byrd (1932-2013) Trompet
Sam Jones (1924-1981) Bass
Art Taylor (1929-1995) Drums

Dit album Davis Cup zou zijn enige zijn voor Blue Note, maar ook een van de weinige die Walter Davis nog zou opnemen als leider. Hij verscheen meestal als een sideman op andermans platen. Het mysterie is waarom hij niet meer heeft bereikt met zijn aanzienlijke talenten zowel als pianist maar zeker ook als componist.


al cohn & zoot sims – you ‘n’ me (1960)
8) “on the alamo” 4:33

Opgenomen Fine Recording N.Y.C. juni 1960
Compositie van Isham Jones uit 1947

Al Cohn (1925-1988) Tenor-saxofoon
Zoot Sims (1925-1985) Tenor-saxofoon
Mose Allison (1927-2016) Piano
Major Holley (1924-1990) Bass
Osie Johnson (1923-1966) Drums

Een geweldig album van Al Cohn en Zoot Sims met heel veel improvisaties voor de saxofoon. Dit is genieten voor swingliefhebbers.


ann burton – ballads and burton (1969)
9) “someone to watch over me” 7:03

Opgenomen bij Artone Holland
Compositie van George & Ira Gerhswin uit 1926

Ann Burton (1933-1989) Zang
Louis van Dijk (1941) Piano
Jacques Schols (1935-2016) Bass
John Engels (1935) Drums
Rudy Brink (1937-1990) Tenor-saxofoon

Johanna Rafalowicz, beter bekend als Ann Burton. Haar ouders kwamen uit Polen, maar zelf is ze geboren in Amsterdam in 1933 en aldaar overleden in 1989 na een lang ziekbed. Ze zong vooral ballads en was naast Rita Reys en Greetje Kauffeld de belangrijkste naoorlogse jazzzangeres van Nederland.


lee konitz – konitz (1954)
10) “skylark” 3:00

Opgenomen in New York City op 6 augustus 1954
Compositie van Hoagy carmichael uit 1941

Lee Konitz (1927) Alt-saxofoon
Ronnie Ball (1927-1984) Piano
Peter Ind (1928) Bass
Jeff Morton (????) Drums

In zijn begin periode trok Lee Konitz de aandacht door zijn doorschijnende ‘kleurloze’ klank, een klank die geen boventoon leek te kennen en volstrekt vibratoloos was. Maar toch was niet allen hij een superieur technicus, maar ook een van de grootste improvisatoren uit de jazzmuziek en vooral een veelzijdig musicus.


Lee konitz – very cool (1957)
11) “billie’s bounce” 6:19

Opgenomen in New York City op 12 mei 1957
Compositie van Charlie Parker uit 1945

Lee Konitz (1927) Alt-saxofoon
Don Ferrara (1928-2011) Trompet
Sal Mosca (1927-2007) Piano
Peter Ind (1928) Bass
Shadow Wilson (1919-1959) Drums

Lee Konitz is, denk ik, toch wel vrij revolutionair geweest; iets wat je niet zozeer in composities moet zoeken, maar in zijn stijl van blazen. Die lyrische, noot voor noot stijl – weliswaar ‘cool’, maar wel erg goed.


sam ‘lightnin’ hopkins – “fast mail rambler” 2:48
12)) “fast mail rambler2:48” 2:52
13) “Thinkin’ and worryin” 2:52

Single voor het label Alladin Records New Orleans in 1948
Composities van Sam Hopkins

Het gitaarspel van de Texaanse bluesgitaar spelende Lightin’ Hopkins was onconventioneel, sommige noemden het zelf ruig, maar hij wordt niet om zijn gitaarspel herinnerd. Maar wel hieraan, zijn manier waarop hij zijn songs bracht waren zo authentiek dat weinige anderen dat konden evenaren. Sam Hopkins overleed 30 januari 1982, hij is zeventig jaar geworden.


lou donaldson – wailing with lou (1957)
14) “old folks” 6:22

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 27 januari 1957
Compositie van Willard Robison uit 1938

Lou Donaldson (1926) Alt-saxofoon
Donald Byrd (1932-2013) Trompet
Herman Forster (1928-1999) Piano
Peck Morrison (1919-1988) Bass
Art Taylor (1929-1995) Drums

Lou Donaldson was lange tijd een uitstekende bop-alt-speler beïnvloed door Charlie Parker, maar met een meer blues-gebaseerde stijl van zijn eigen. Zijn kenmerkende toon is te horen in verschillende kleine groepen en hij heeft tientallen waardige en pittige (enigszins voorspelbare) sets opgenomen door de jaren heen.


wayne marsh – jazz of two cities (1957)
15) “quintessence” 4:13

Opgenomen Radio recorders Los Angeles CA oktober 1956
Compositie van Ronnie Ball

Wayne Marsh (1927-1987) Tenor-saxofoon
Ted Brown (1927-????) Tenor-saxofoon
Ronnie Ball (1927-1984) Piano
Ben Tucker (1930-2013) bass
Jeff Morton (????) drums

Dit is nou typische West-Coast Jazz. Goed in het gehoor liggende stukken gespeeld door muzikanten die met uitzonderlijk gevoel van wat de een vraagt en de ander biedt. Wayne Marsh was een belangrijke solist van de moderne jazz, iemand die tot het uiterste de mogelijkheden van de improvisatie heeft verkend.


john coltrane – the last trane (1966)
16) “come rain or come shine” 8:47

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Hackensack New Jersey op 10 januari 1958
Compositie van Harold Arlen uit 1946

John Coltrane (1926-1967) Tenor-saxofoon
Donald Byrd (1932-2013) Trompet
Red Garland (1923-1984) Piano
Paul Chambers (1935-1969)
Louis Hayes (1937) Drums

Vier tracks staan er op dit album wat werd uitgebracht in 1966. Het is samengesteld uit niet vrijgegeven resultaten van drie afzonderlijke opnamesessies. Dit gebeurde zonder goedkeuring van Coltrane ook al was hij niet de leider bij de sessies, maar de plaat is als zodanig door platen- maatschappij Prestige in de markt gezet, omdat John Coltrane halverwege de jaren zestig mateloos populair was.


tubby hayes – tubby’s groove (1959)
17) “sunny monday” 7:43
18) ” blue hays” 5:49

Opgenomen London U.K. december 1959
Composities van John Hines en Tubby Hays

Tubby Hayes (1935-1973) tenor-saxofoon
Terry Shannon (1929-????) Piano
Jeff Clyne (1937-2009) Bass
Phil Seamen (1926-1972) Drums

“Een van de grootste jazzmuzikanten ooit uit het U.K.” Saxofonist Edward Brian ‘Tubby’ Hayes begon professioneel te spelen toen hij nog maar 15 jaar oud was en snel aan het roer kwam in de late jaren 50 als co-leider van de legendarische Jazz Couriers naast saxofonist Ronnie Scott. Zijn album Tubby’s Groove alom beschouwd als een van zijn grootste studioalbums. Een kwartet setting met Terry Shannon op piano en Jeff Clyne op bas, evenals de grote Phil Seamen op drums.


tina brooks – true blue (1960)
20) “good old school” 8:07

Opgenomen Rudy van Gelder Studio Englewood Cliffs New Jersey op 25 juni 1960
Compositie van Tina Brooks

Tina Brooks (1932-1974) Tenor-saxofoon
Freddie Hubard (1938-2008) Trompet
Duke Jordan (1922-2006) Piano
Sam Jones (1924-1981) Bass
Art Taylor (1929-1995) drums

Dit album werd opgenomen midden in een paar hectische opnameweken bij de studio van Rudy van Gelder, een periode die een paar top platen heeft voortgebracht, waaronder ‘Open Sesame’ van Freddie Hubbard en ‘Blue Hour’ van Stanley Turrentine. Tina Brooks’ tweede album als bandleider werd kort na de achtentwintigste verjaardag van de tenorsaxofonist opgenomen en het spel van Brooks en trompettist Freddie Hubbard is van grote klasse.


miles davis – ‘live’ at the blackhawk (1961)
21) “all of you” 10:38

Opgenomen “Live” in The Blackhawk Nightclub San Franscisco CA op 21 april 1961
Compositie van Cole Porter uit 1954

Miles Davis (1926-1991) Trompet
Wynton Kelly (1931-1971) Piano
Paul Chambers (1935-1969)
Jimmy Cobb (1929) Drums

De ritmesectie Jimmy Cobb, Paul Chambers en Wynton Kelly op dit live album van Miles Davis tilden de kunst van het begeleiden naar een nieuw niveau van subtiliteit en gevoel.


 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 radio Riverside jazz

Thema door Anders Norén


Warning: session_cache_limiter(): Cannot change cache limiter when headers already sent in /var/www/piwik/core/bootstrap.php on line 32